tisdag 17 december 2013

Pimpad blogg! Det ska vi fira!


Äntligen t o g jag mig tid att pimpa bloggen! Det hade jag planerat att göra redan i våras, men heppelihopp, nu är det visst december...

Bloggens bredder har fått vara kvar. Jag kände verkligen inte för att sitta och redigera alla gamla inlägg för att få bilderna anpassade till en ny bredd. Än mindre vill jag ha en blogg med gamla inlägg med små bilder... Jag har gjort bakgrunden ljust turkos, tyckte att bloggen behövde lite dov färg och en skön inramning. Och jag har rensat lite bland bloggar jag följer. Hoppas nu att ingen tar illa upp för att jag tagit bort någon blogg från listan. Jag har också lagt till en översättningsfunktion, då jag fått önskemål om det från läsare som inte kan svenska. Vad tycker ni, behövs en sökfunktion?

Några ämnen har fått utgå, några nya har tillkommit. Bland annat har jag lagt till ämnet Ålderdom, som jag hoppas och tror att jag kommer att skriva mer kring framöver. (Och ursäkta mamma och pappa för att några inlägg om er fick hamna under detta ämne, men ja, jag tyckte det passade bra ändå! Men visst, ni är för alltid unga i era sinnen!)

Inte så stora förändringar med andra ord, men tillräckliga för att jag ska känna mig nöjd! När man tänkt göra något länge, men inte fått den berömda tummen ur, då känns det så skönt, så skönt, när man äntligen bara GÖR det! Precis som tidigare utlovat ställer jag därför till med en tävling nu!






Till utlottningen har jag plockat ihop lite ditten och datten. På prisbordet ligger loppisfynd blandat med keramik och grejer jag gjort, eller låtit göra, själv. (Mockasinerna är i storlek 39-40) Två vinnare kommer jag att dra och jag kommer själv att välja ut ett gäng prylar från prisbordet till dessa! Det enda ni behöver göra för att vara med är att lämna en kommentar. Om ni dessutom kryddar den med önskemål om vad jag ska skriva om här på bloggen eller om det är någon finess ni tycker saknas här, ja, då blir jag extra glad och ni får en stjärna i kanten.

Nu kommer vinnarna dessvärre inte att hinna få grejerna innan julafton, men väl i mellandagarna. Tänker att jag drar vinnarna på lördag kväll!

31 kommentarer:

Viffla sa...

jag vill hemskt gärna vara med och tävla! Jag tycker så himla mycket om din blogg, inte bara din keramik utan allt du omger dig med är så vackert! Väldigt inspirerande.

Unknown sa...

Jeg kender godt den behagelig følelse, når man endelig for gjort noget, man har ønsket at gøre længe:)
Nu er jeg ny læser hos dig og synes jo bare her er så fint og jeg er bare nysgerrig efter at lære dig at kende.
Meget fine ting, du forærer væk :)

med nål och tråd sa...

Så fint det blev på bloggen, så klart jag vill vara med på utlottning. Det kan absolut vara bra att ha en sökruta, själv använder jag ofta dem när det finns om man vill gå tillbaka och titta på något. Jag gillar när du visar bilder från ditt hem och andras hem/jobbet och skriver om dina blommor, så det får du gärna fortsätta med.

Anna sa...

Självklart vill jag vara med och tävla! Mitt hem är i behov av UO-mugggar ;)
Jag vill se ett inlägg om vad du anser om homestyling i mäklarannonser. Eller har du kanske skrivit om det?
Jag vill även se ett inlägg om vad du tänker göra när du blir pensionär :D
Det skulle också vara kul att läsa ett inlägg om ditt sämsta loppisköp (alt. det köp som krävde mest ursäkter för att "få" köpa).
Kanske minns du även ditt FÖRSTA loppisköp? Ja? Nä?

Frågor på det? ;)


Maria sa...

Vad fint det blev! Läser ofta din blogg, men skriver väl inte så ofta kanske. Gillar att läsa om alla gamla fina miljöer du träffar på i ditt arbete, dina härliga loppisfynd och din fina keramik.

Emelie sa...

Åh vilken känsla när man får saker gjorda! Och vad bra det blev, följde kampen på instagram när du fotade för din header i december"ljuset". Jag skulle gärna vilja läsa mer när du är ute i fält på ditt arbete. Älskar att känna att man är med i gamla hus och omgivningar, sådär så att man kan känna doften och höra knarret från golvet när man går från rum till rum.

maria carlander sa...

Åh, grattis -vad skönt att du fått till ändringarna på bloggen! tycker att det blev riktigt fint med den svagt turkosa bakgrundsfärgen -och jag håller med dig om tidigare tankar på att det kan vara rätt skönt med bloggar som inte är "för breda" visuellt. Det ger ett samlat intryck.

Jag vill jättegärna vara med och tävla! Älskar verkligen din keramik -kopparna, de drejade örhängena (tänk att man kan "känna" att de är drejade och inte bara rullade).

Vad gäller innehåll på bloggen gillar jag den blandning du har -keramik, byggnader, kafferep, historia och vardag.

Anonym sa...

Vilka härliga saker du visar för din utlottning :) Jag vill gärna vara med och tävla.
Jag tycker om hur du skriver om både det ena och det andra. Jag gillar att läsa om det.

God Jul önskar Kicki

kicki.ternstrom@hotmail.com

Emmas dagar sa...

Snyggt ny blogg!
Jag vill gärna vara med i utlottningen!
Jag hoppas du fortsätter att visa din fantastiskt fina keramik och ditt loppisfyndande. För du är verkligen bra på keramik och loppisfyndande!

Anna sa...

Bor själv i ett gammalt hus där arbetet aldrig sinar så byggnadsvård och hantverk läser jag gärna om, och dina loppisfynd är en extra krydda! Men det var faktiskt dina inlägg om gamla hus som gjorde att jag först hittade hit.

Teresa sa...

Jag tycker så mycket om din blogg precis som den är, med en jyste blandning och ett trevlig tilltal. Personlig utan att bli privat. Blir glad av att läsa den.

Mika sa...

Känner verkligen igen känslan av att få ngt man lägne planerat gjort. finfin känsla att få det ur bakhuvudet och slippa ha det som ett dåligt samvete…

jag önskar mej gärna en sökruta, jag går gärna in för att söka ngt som du skrivit om förr som jag kommer på att jag vill läsa igen. då är sökruta bra!
läser gärna mer om 50-60-talsarkitektur om du har ngt att säga om dessa. är lite insnöad på 60-tal, upptäcker hela tiden mer och mer att uppskatta av det i mitt nya hem från tiden…

i övrigt vill jag framförallt att du fortsätter som nu, gillar din blogg!

om jag skulle råka vinna på lotteri så tycker jag att mockasinerna och de runda öronkrokarna är superfina och någon av dessa skulle platsa i min ägo…

passar också på att önska god jul nu när jag är i gång och skriver!

Anna-Karin M sa...

Hej antikvarievän. Det är klart att man vill vara med på en utlottning. Stort som smått, smalt och brett, som livet självt. Det är det härligt att få följa.

Nanette sa...

Jag tycker du skriver så inspirerande om både inredning och kläder, där du lyckas fynda så fint begagnat. Och din keramik är så vacker, så jag hoppas naturligtvis vinna muggarna.

Anonym sa...

Hej! Jag vill också vara med!Det är så spännand esaker du skriver om. Jag vill bara ha mer!
/Marit

Unknown sa...

Åh så fin keramik du gör! Härliga pastelliga färger och snygga mönster. När det gäller framtida inlägg så blev jag nyfiken att höra mer om dina tankar om byggnadsvård och vad det egentligen är. Det är ett ämne som jag för övrigt vill lära mig mer om. Go jul!

Matilda sa...

Det ser jättefint ut på bloggen! En sökfunktion är aldrig fel, det använder jag ofta på alla sidor som har en. Jag vill gärna vara med och tävla :)

Malin sa...

Oj vad fin din blogg blev! Hurra. Och självklart vill jag vara med och tävla. Jag gillar din blogg mycket på grund av blandningen mellan fina miljöer, loppis, familjeliv och keramik. Jag gillar verkligen när vi får följa med in i gamla hus och de mer faktabaserade inläggen. Som det om elefantörat, eller de om kafferepshistoria t.ex. Det skulle även vara intressant att höra dina tankar kring miljö.

<3

Maritha Lechnio sa...

Hej Ulrika, jag hamnade på din blogg när jag sökte info om din fina keramik. Sen gillar jag också loppisfynd o gamla hus o är den person som hejade på dig i cafet på Erikshjälpen härom lördagen..Kul med tävling så jag är gärna med i utlottningen!

Kerstin sa...

Bloggen blev jättefin. Bra att du har gjort bilderna större. Man vill ju titta på dina miljöer noga, krypa in i dem liksom. Det är jätteintressant det du visar och skriver om gamla hus och miljöer.Fortsätt med det...och allt det andra du skriver om.
Jag vill gärna var med och tävla.

Anna sa...

Hej och grattis till förändringen! Jag blir glad var gång du kommer med ett nytt inlägg. Skön blandning och stil!

metamorphosis sa...

Vacker och mild tycker jag din blogg blev!

Jag tycker att det är jätteintressant att följa din skapar-process, tankar kring former och färger, stilar genom åren etc. så inlägg av den typen hoppas jag så klart att du även fortsättningsvis har lust att dela med oss! :)

(Attans att jag inte har hål i öronen känner jag - de är ju så fina de där drejade örhängena!)

Elin Grahn sa...

Jag brukar läsa din blogg men har aldrig kommenterat. Nu ger jag mig till känna, driven av begär efter de gudomligt fina kopparna :)
Jag håller på med keramik på den lilla fritid jag har och hittade din blogg då jag letade efter keramikbloggar för ett par år sedan, sedan dess har jag varit en trogen läsare.
Jag tycker mycket om de fina bilderna, både på keramik och på vackra gamla saker, hus och miljöer. Kanske ännu mer tycker jag om att du delar med dig av din kunskap från dina båda yrkesområden, bilderna blir intressanta på ett helt nytt sätt då.
Jag blir också väldigt glad när du skriver såhär-gör-jag-inlägg från din keramikverkstad. Det bra för en sån som mig som håller på i verkstan själv och inte har något keramik-sammanhang att få ny kunskap och inspiration ifrån.


Anonym sa...

Jag tycker mycket om när du så att säga snöar in på detaljer, visar bilder från ställen du kommer till i arbetet, miljöer med spår av liv från en annan tid.

Och hantverket och kreativiteten, det tycker jag också om att få se och läsa om! Att följa någons utveckling är intressant!

Clara sa...

Jag vill verkligen vara med att tävla! Älskar din keramik.

Och vad bra headern blev, helt omöjligt när man ser bilder att gissa att du var ute på balkongen och frös för att ta bilden :)

Anki Bos sa...

Jag har följt din blogg i flera år nu, och följer dig även på Instagram, däremot sällan kommenterat något. Din blogg är alltid intressant att läsa, fina bilder, den är personlig och klok. Inläggen om byggnadsvård och gamla fina miljöer uppskattar jag mycket.Många bloggar jag läser kommer och går, men din består! Dessutom har du bra länkar till andra bloggar.
Jag tävlar gärna!

Anonym sa...

Hej
Jag vill väldigt gärna vara med och tävla, suktar efter dina fina muggar......Jag tycker om att läsa om äldre hus du besökt, ditt eget hem och vänners. Jag hittade till din blogg då jag letade efter information om elefantöra! Brukar också kolla om du har lagt ut några kläder till försäljning då jag grämer mig över att jag inte hann köpa dina duckfeets! Tack för trevlig läsning.
Mvh Anna i Malmö

Maria i Falkenberg sa...

Jag älskar din blogg som jag sagt förut. Det är en sådan oerhört trevlig blandning av huskultur, keramik, vintagekläder, barnverksamhet, dottern och blommor m.m Blandningen gör det väldigt personligt tycker jag.
Det är naturligtvis jätteroligt när du skriver om pelargoner som jag är så oerhört förtjust i.
Historia om gamla textila alster kanske du också kan bidra med.

Jessica sa...

Åh vad jag ser fram emot att läsa om ålderdom! Och så väntar jag på inlägget om utarmningen av byggnadsvårdsbegreppet, tycker om när du blir lite teoretisk (obs! menar det på allra bästa sätt).

Och ps, det är väldigt fint och rofyllt det nya.

Solveig Lövendahl sa...

Å så fint du har fått det! Älskar bilden högst upp, underbar blandning. Tyvärr har jag svårt att ge dig konstruktiv kritik, din blogg är en av mina absoluta favoriter och jag tycker den är underbar precis som den är (både före och efter makeovern). Jag tycker så mycket om "din värld", att få följa med dig in i vackra, gamla hus och lägga märke till alla detaljer och att få följa med till keramikverkstan, på loppisar och få säga hej till Majlis lite då och då. Gillar verkligen din berättarstil och dina bilder, så länge de bitarna finns kvar så kommer jag att komma hit oavsett finesser. Är ju ett stort fan av din keramik (och lycklig ägare till ring och örhängen) så muggarna är högst på min önskelista, men som sagt, har inte så mycket konstruktiv kritik att komma med, bara kärlek!

Fru Lind sa...

Åh vad fint det blev! Jag är ingen flitig besökare men tittar lite in då och då och blir alltid lika inspirerad!