torsdag 12 december 2013

2013 - keramiken



Ett smart drag jag gjorde där i början av året var en liten nedgång i arbetstid. Nu jobbar jag 90 %. Det kan tyckas som just en väldigt liten nedgång med fyra timmar mindre arbetstid i veckan. Men jag föser ihop timmarna så jag får ihop två hela dagars ledigt per månad. Eftersom jag behöver tre dagar då jag jobbar med min keramik, pågår mina drejpass mellan söndag - tisdag. Och jag får en hel del gjort under ett pass. Lite beroende på vad jag drejar så fyller jag alltid en ugn, ofta mer. Alltså hinner jag dreja precis så mycket att jag kan bränna undan allt innan det är dags för nästa drejpass. När Majlis blivit lite större kanske jag kan jobba mer med min keramik, men nu är den avsatta tiden i verkstan perfekt anpassad till vad jag mäktar med.



Jag är glad att jag bestämde mig för att jobba lite mindre och inte lät bli av rädsla att det kanske var för lite och att det därigenom inte skulle ge någonting. Och jag har faktiskt tänkt på att det inte är självklart att jag skulle uppleva det som än bättre med mer tid. Nu blir det liksom väldigt exklusiv tid, tid som jag aldrig skulle slösa bort på något annat än att vara i min verkstad. Under ett i övrigt tungt jobbår, har det betytt väldigt mycket för mig med de här andpauserna. Och jag känner själv att jag har tagit ett kliv framåt med med min keramik. Efter att ha drejat i mer är 20 år tycker jag att jag har hittat nya former, förbättrat mina hänklar och jobbat fram nya kulörer.

Funderar du på att gå ner i tid för att hinna med ditt hantverk, låt dig inte begränsas av att du inte har möjlighet att gå ner mycket i tid, även det lilla spelar roll!

7 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Jag har gjort precis samma val inför året som kommer, då jag ska vara ledig varannan fredag. Har inget uttalat mål att ägna de dagarna åt hantverk, men det är ju bland annat det jag vill få lite mer tid för, så det blir nog en del av det.

Ulrika sa...

Bra gjort!

Unknown sa...

En rigtig god ide, at lægge de 10 % i forlængelse af hinanden, så bliver de brugt til det de skulle og ikke klattet væk på rengøring og tøjvask.
Meget smukke sager, du for brugt den dyrebare tid til:)

elin sa...

Det verkar som att du hinner med massor på dina tre dagar. Bra att veta att man kan jobba med både och. Jag träffade en tjej på kurs i somras som också delade sin tid mellan ingenjör i slöjd som egen företagare. Mycket inspirerande! Också bra att tänka på pensionen så man inte får för lite pengar när man fyller 65

Mika sa...

Snygg prioriterat! Hoppas även att din time out i höstas/vintras gav dej lite andrum och ro!
blev otroligt förtjust i de prickiga örhängena! har två par enfärgade sen förr, nu måste jag skaffa prickar på ngt sätt!

docksjö sa...

Den nerdersta muggen är underbart vacker.
För mig så grå det åt andra hållet, Jag har efter en sjukskrivning försökt få en fast jobb ut att lyckas så bra, jag har haft för mycket tid lite för länge och tappat lite av glädjen i hantverket, den finns där fort farande men inte så sprudlande som innan. Jag tror att den kommer att komma tillbaka så snart jag får andra saker att tänka på också. Inspirationen blir som störst för mig när jag använder hjärnan mycket. Att klura på nya syntesvägar (kemist) och tänka ut nya mönster går hand i hand och båda behövs för att den andra skall komma till sin rätt.

Malin sa...

Så himla bra gjort Ulrika, både att gå ner i tid och keramiken. Jag fullkomligt älskar de gula kopparna med prickar.