söndag 15 december 2013

2013 - inspirerande miljöer

En bra sak med mitt jobb är att jag emellanåt får besöka gamla, inspirerande miljöer. Och när jag inte gör det i jobbet, ser jag ibland till att göra det på min fritid. Bilderna i det här inlägget visar några av de miljöer som jag har fått uppleva under året.






Under året har jag funderat mycket över mitt arbete och min bransch. Byggnadsvård, vad är det egentligen? Jag funderar på om begreppet håller på att utarmas? Nej, jag vet, det är naturligtvis inte passande av en byggnadsantikvarie att fundera så, än är jag heller inte redo att klä mina tankar i skrivna ord. Men när jag är det kommer jag att berätta.
















Miljöer och interiörer som inspirerar mig behöver inte ha med byggnadsvård att göra. Men oftast har åldern på miljöerna en betydelse. Och som ni redan känner till brukar den vara rätt hög. Hem som inspirerar mig är hem som är fyllda av historia. Och med det menar jag nödvändigtvis inte att de är fyllda av just äldre möbler och föremål, utan mer att det syns att de personer som bor där har en historia. Att hemmet inte är tillkommet i ett skede, utan framväxt under en tid. Ja, typ.

Jag vet när jag kommer in i ett sådant hem.

7 kommentarer:

Anna sa...

Woho, jag fick vara med på bild i årskrönikan! ;)
Alltså, bilden under den på salen i "ditt" hus.. var är det? I en privatbostad?

Lilian sa...

Fantastiska bilder och ett stycke kulturhistoria.

Ulrika sa...

Anna! Jepp!
Jo, det är en sal i ett stort hus på Jamtli. Måste dit igen i sommar!

Kerstin sa...

Vilka fantastiska miljöer! Tack för att du delar med dig av dem. Börjar det hända något med "ditt" hus?

Malin sa...

Så otroligt fina bilder och miljöer. Ojoj vad inspirerad jag blev nu!

Metamorphosis sa...

Måste bara få inflika med att det är så härligt att få följa din årssammanfattning! :)

Anna sa...

Haha, bitterheten över att jag inte fick följa med dit kommer aldrig att gå ur uppenbarligen. Eller ja, kanske när jag själv äger rumsgran och palm, som jag så länge suktat efter. Hörmmm.