tisdag 10 december 2013

2013 - loppisfynden


2013 har varit ett mycket bra år när det kommer till loppisfynd! Kollade igenom mitt Instagramflöde och mindes årets bästa fynd.


 


Kläder.

Klänningar, blusar och tjocka tröjor. När det kommer till kläder är det oftast de plaggen som får följa med mig hem. För några år sedan var det stövlar. Jag hittade dem överallt, nu ser jag knappt några, förutom de här små gulliga Graningekängorna då, som jag hittade för några veckor sedan.



Jag känner redan första gången jag använder ett loppisplagg om det är ett bra fynd eller ett dåligt. Visar det sig vara ett dåligt, använder jag det oftast inte någon mer gång än den första. Plagget blir hängande i garderoben ett tag, men sen säljer jag det oftast eller ger det vidare. Den randiga klänningen ovan var den som fick uppleva den historiska invigningen av Världsarvet Hälsingegårdarna i somras. Den tapetliknande på galgen till höger, tycker jag mycket om. Den köpte jag under sensommaren och jag tror att jag kommer att använda den mycket nästa sommar.





Något annat som jag alltid håller ögonen öppna för är textilier av alla de slag. Under året har jag hittat några riktigt fina mattor, bland annat den här Kelimmattan som jag köpte för 40 kronor vid höstens början. Jag är också väldigt glad över 2,15 meter handtryckt tyg i design av Viola Gråsten för 60 kronor. Som en extra bonus, namnet: Glasyr.


En soffa har fått följa med mig hem under året. Yngve Ekströms Småland. När jag hittade den kan jag säga att jag blev v ä l d i g t glad. Soffan passar bra i vår inre hall och till kalas är den precis lagom att ställa vid ena bordsänden. Där får två vuxna och ett litet barn precis plats.


Man skulle kanske kunna tro att en keramiker aldrig tittar efter keramik eller porslin. Tvärtom. Det är ett stort intresse jag har. Jag är intresserad av allt från äldre lergodsföremål, vilket dock sällan finns att hitta på de större ställena som Erikshjälpen och Myrorna, till porslin från hela 1900-talet. Tidigt i våras gick jag en annan väg än jag brukar då jag går in på Erikshjälpen, jag gick rakt in mot blomkrukorna. Då hittade jag den här fina krukan Luna från Bo Fajans för 10 spänn!




Min dröm om kafferep har fått mig att köpa både dukar, böcker och porslin. Sammanlagt tre serviser har det blivit under året... Två av dem är av samma sort, nämligen den här lilla 1940-talsgodbiten från Karlskrona porslinsfabrik. Nu kan jag duka för nästan 20 personer med den! Men jag har inga skedar, så det kanske får bli något jag ska hålla utkik efter nästa år!


I somras köpte Majlis den här lilla kaninen, eller är det en kanske en hund, på en stor loppis i Hälsingland. Ni vet, en billig grej man plockar med sig för att även barnet ska känna att de fick något från loppisen. Först blev den liggande, men efter någon månad seglade den upp som den största favoriten av alla dockor och gosedjur som finns här hemma. Bajsis heter den och den har helt brädat dockan Anette som hängde med överallt innan. Nu är hon inte alls med längre, hon ligger till och med underst i en låda med gosedjur... Bajsis, däremot, är med ö v e r a l l t, förutom på förskolan. På den här bilden är Bajsis helt nytvättad. Under den där veckan som jag var hemma för några veckor sedan, vågade jag mig på en maskintvätt och torktumling av Bajsis. Skulle aldrig ha gått om Majlis hade varit hemma...


För någon vecka sedan köpte vi en ny spis till Majlis. Det är hennes tredje.. Samtliga från loppisar och samtliga har kostat mellan 60 kronor - 125 kronor. Vi började med en röd från Micki, den byttes senare mot en vit från Micki. Men när vi hittade den här gamla från svenska Leko, visste vi omedelbums att den vill vi ha! Majlis var också nöjd, eftersom den här har två ugnsluckor samt går att rulla på små jul. En av de gamla spisarna ska hamna i en lekstuga hemma hos mormor och morfar och den andra får vi ge vidare till något annat litet barn, kanske till vår lillkusin Stina?

Ja, jag vet, jag är helt medveten om att jag handlar mycket på loppisar. Ni kanske undrar hur jag hinner när jag jobbar, men nu har det fallit sig så lyckligt att min arbetsplats ligger på 4 minuters cykelavstånd från Erikshjälpen. Myrorna kan jag skanna av på väg hem från jobbet. Och ni kanske undrar hur jag har råd. Det gör e g e n t l i g e n jag också när jag nu har gått igenom alla de här bilderna. (Detta är inte alla bilder och jag fotar långtifrån alla mina loppisköp...) Allt som jag köper är väldigt billigt, det var bara sofforna som kostade lite mer, de kostade strax under 1000-lappen styck. Men därefter har inget annat kostat mer än 130 kronor. Många bäckar små... Ja, ja, visst, men jag påminner mig själv om att jag i princip inte har några andra utgifter, så i jämförelse med många andra intressen man kan ha, är det här loppisintresset  antagligen ganska prisvärt, tror jag.

Och i smyg drömmer jag om att ha en egen loppis, åtminstone under sommaren. Vi får se om den drömmen blir verklighet någon gång.

6 kommentarer:

Irene Lundell sa...

Men åh, så härligt att läsa om dina loppisfynd. Jag gillar loppisar men tycker att just kläder är svårt att handla där. Men den där soffan är så fin, en sådan skulle jag vilja ha! Så perfekt i storlek och så vacker.

med nål och tråd sa...

Jag älskar att beundra och dregla över dina loppisfynd och små historier om dem på avstånd

Anonym sa...

Ulrika!
Jag måste rådfråga dig om expertisråd angående gamla kök! Jag önskar att jag hade varit på den föreläsning du höll i ämnet.
Jag bor i en bostadsrätt i ett höghus från -63. Originalluckorna i köket var gråa men målades om till vitt under 80-90- tal misstänker jag. Ville initialt återställa luckorna till originalfärgen, den grå, men köket är litet och jag är rädd att det blir för mörkt. Harv mörkt grå tapeter, grå/vitt schackrutigt golv. Överlag ganska ljust just nu. När det gäller kök från tidigt 60-tal-vad var vanligast i färgval? Hittar bara inspirationsbilder från 50-tals kök.
Funderar på att lämna in luckorna för att lackeras vita, högblanka. Vad tror du? Vitt, grått el annat?

Lycka till förresten med huset!! Jag håller verkligen tummarna för att ni får det!!
/Lotta

Teresa sa...

Loppiskonsumtion är ju den enda som är ok. Man belastar inte miljön och välgörenhetsorganisationerna får in pengar. Lite kulturarv också.
Sådana fina saker du hittat. Särskilt soffan.
Å så söt Majlis är.

Ulrika sa...

Lotta! Om jag vore du, och alltså ville återställa köket, så skulle jag absolut måla luckorna i en grå nyans! Du behöver ju nödvändigtvis inte ta exakt den grå som var innan men se till att ta en "ren" grå på gråskalan. (Kolla kulörprover på färghandeln.) Ligger det med en annan kulör i det vita och svarta riskerar du att få ljust violetta luckor, t ex...

Och. En mörkt grå tapet känns främmande på 1960-talet. Tänk på typ "de kommunalgrå" tapeterna. Tänk Miljonprogrammet och ljusa, men ändå svagt mönstrade tapeter. Där man uppfattar mönstret först på nära håll. Och till det ett vitt standardkakel 15x15 cm. Och en ljus perstorpsskiva till det hela. (Fast en sådana kanske du redan har?)

Sååå. Jag tror alltså på att "byta plats" på tapet och skåp, vad gäller kulör. OM du vill få till karaktären mer mot 1960-tal, vill säga. Kolla tapeter på Tapetorama.se eller låna Tapetboken på bibblan!

Ulrika sa...

Lycka till! skulle jag också skriva!