söndag 17 maj 2009

Konsthantverk, byggnadsvård och natur




Jag är just nu med på utställningen Smycka till festGysinge Hantverk i, ja, just Gysinge. Utställningen öppnade igår och pågår till den 28 juni. Jag har med en del av keramiken som jag visade under Gästrik Konst. Bland övriga utställare fastnade jag särskilt för den otroligt vackra brudkudde som Anna Wengdin gjort. Som en liten karamell och ett smycke, på samma gång! Sara Holmström har gjort den fina takduken på den andra bilden. Och så tycker jag väldigt mycket om Bodil Löfgrens lampa Nu blommar det igen. Det kändes spännande att lämna in alster till utställningen, inte minst för att juryn också skulle utse några vinnare av ett pris. Jag var inte bland de som hade vunnit, men det var däremot den fina brudkudden!

När man är i Gysinge så måste man passa på att besöka Centrum för byggnadsvård, ett av de första - och numer största - centrum för just byggnadsvård. Centret fungerar till stor del som inspiration, men här finns såväl begagnatlager som nyproducerade produkter. De nya produkterna är såklart framtagna efter gamla förlagor. Jag fick posera framför min favoritschablon, en schablon som kommer från farstun i hälsingegården Kristofers i Järvsö. Bilden ska jag ha till en presentation i Dalarnas hembygdsförbunds medlemstidning Dagsverket. Nästkommande nummer är det jag som ska sätta samman. Temat blir nog byggnadsvård, tänker jag.

6 kommentarer:

med nål och tråd sa...

jag tror jag blev förälskad i Annas bruddyna. WOW!

Annika sa...

Oh, så mycket fint du visar! Schablonmönstret du står vid skulle jag gärna ha en klänning av. Brudkudden är verkligen vacker, och de andra sakerna också. Kortet på kossorna är fint, det med. /Annika

Unknown sa...

Jag håller med. Brudkudden var ju helt underbar och lampan gillade jag också! Vad mycket kul och intressant du får vara med om.

walkingthecamera sa...

å, vilken fin bild, den första! kossor ger ett så fridfullt intryck.

Anna W sa...

Hej,
Det är jag som broderat kudden - vad glad jag blir att du gillar den.
Fin blogg förresten./Anna Wengdin

Ulrika sa...

Anna W! Vad kul att du hittade hit! Ja, som du ser är det inte bara jag som tycker om din kudde! Helt underbar! Är du på gång med en blogg? Det ser jag fram mot i sådana fall!