torsdag 21 maj 2009

På en ödetomt inte långt från mig






Inte så långt från där jag bor, alltså inte långt från stan, finns en ödetomt. Ja, troligen är det inte bara en, utan flera ödetomter. För flera år sedan cyklade jag dit med mamma för att plocka de limefärgade blommorna som syns på understa bilden. Det var Mette som visade mig de blommorna en sommar när vi arbetade ihop på krukmakeriet på Gotland. Jag vet inte vad de heter, men de är i alla fall en av mina favoritblommor. Det finns massor på ödetomten och de sprider sig som ogräs, verkar det som!

Jag undersökte tomterna lite närmare igår när jag var där. Bland äppel- och körsbärsträd finns spåren efter byggnader kvar på flera ställen. Fina stengrunder. Och på vissa håll finns terrasseringar i marken och på ett ställe hittade jag en stenomringad gammal rabatt. Här finns en jordkällare bevarad och inväxt i grönskan står en gammal flaggstång som gått av. Undrar när flaggan sist var hissad på den?

Överallt finns spår efter fina växter! Det är bl a mina favoriter, limeblommorna och en annan limefärgad blomma som också är fin. Snart kommer en massa Lupiner att slå ut och så kommer jag även att kunna plocka smultron på tomten. Nu har jag bestämt mig för att gå dit med jämna mellanrum för att se vad som händer där under sommaren. Om man, som jag, inte har något eget hus med en trädgård så kanske man kan få hänga och odla lite här?

9 kommentarer:

Gudrun sa...

Jag är galen i växter men vet inte vad de gula blommorna heter. Spännande med ödetomter. Undrar vilka som bodde där? Kan du ta vara på några blommor? du kanske kan ha några i en kruka om du har balkong.

Birgitta sa...

Mysigt! Klar att du ska hänga där! Blev riktigt sugen på en lite tuva av den där limeblomman...

med nål och tråd sa...

Åh jag håller med. De limegröna blommorna är jättemysiga ju. Lupiner är inte fy skam de heller.

Ulrika sa...

Jo, jag har plockat massor av de limefärgade. De släpper sina frön sen och då kan man samla upp dessa från bordet och spara för sådd!

Ahlard sa...

Hejsan Ulrika, bambi tyget finns inte än... men håll utkik för jag ska trycka upp lite snart och lägga ut på tradera:) Kul att du tittat in... och nu har jag hittat till dig men inte hunnit kolla runt än.

walkingthecamera sa...

jag har också några ödetomter här i uppsala som jag brukar hänga vid. så roligt att undersöka vad som kommer upp de olika månaderna! det är spännande med bortglömda platser, att fundera över tidigare ägares liv.

växten på nedersta bilden ser ut som en törel av något slag, som just ofta kan räknas som ogräs då de sprider sig lätt. men håller med dig om att de är fina! törlar är en av många favoritväxter:)

marie-louise sa...

Fina blommor och foton och tankar om tid!

marie-louise sa...

Hm, har jag nämnt att min Pappa bor i Torsång? (mellan Falun och Borlänge)
Där kan man ta sig en "hästräka" på Torsångs café...Åh, vilken fin trakt!

Så ibland spatserar vi i Falun.

Ulrika sa...

TÖREL! Det ska jag komma ihåg! Och Marie-Louise, jag är faktiskt på väg till Torsång rätt snart, verkar vara en rolig hembygdsförening där! Väldigt aktiva! Kanske jag träffar på din pappa då?