lördag 3 januari 2009

Snöig lördag

Idag gick jag upp tidigt för att åka till Erikshjälpens loppis med min mamma. Vi var där länge. Det är stort och där finns en massa bra grejer. Mina bästa fynd idag är en vit flätad keramikskål, med små tassar till fötter. En sån har jag velat ha länge och idag så stod den plötsligt bara där. För mig. Så köpte jag också ett fint grafiskt blad bakom glas och i ram.

Det snöade och jag tänkte mig en fika. Jag gick därför till Gamla Gävle och till Majas Kaffestuga vid Snusmajas Torg och vid Ainos butik Konstra. Det var helt fullt i den lilla stugan, så jag satte mig i det gamla stallet som nyligen gjorts i ordning så att man kan sitta även där. Det var skönt att sitta där själv och se snön falla utanför rutan. Jag satt framför kaminen, men med filtar. Glassiga inredningsmagasin och fantastiskt fika kan ju faktiskt rädda vilken dag som helst! Inne i stugan finns en fin butik med vackra saker och kläder och ägarna är ju också så fina och trevliga. Just som jag skulle gå kom tre fina vänner och jag fick fika en gång till med dem, men denna gång inne i stugan. Jag är så glad att jag både gillar att fika ensam och med vänner!

Nu är det mörkt ute och jag myser med mina fynd här hemma. Full av inspiration från tidningarna vill jag fixa och sy, brodera och måla, men det får bli en annan dag.

7 kommentarer:

Annas infall sa...

Jag tycker om blomkrukorna....min mormor hade sådana.//Anna

Anonym sa...

Mysig fika i dag. Ditt skålfynd ser jättebra ut.
/UD

Annika sa...

Många inlägg sedan jag var här senast - trevligt. Din gallerskål var ju ett fynd, må jag säga. Och stickboken verkar ju också vara ett fynd med de käcka modellerna! Bordet du fikade vid ser ut att vara ett bord helt i min smak - stort och slitet. Önskar att jag hade det i mitt kök... Ser fram emot att komma tillbaka och läsa om dina iakttagelser och äventyr! /Annika

Haust sa...

For ein fantastisk kafé! Eg skulle ikkje hatt noko imot å sitje der og "fika"!

Eg likar meg her i bloggen din, forresten! :)

Ha ei fin veke.

Ulrika sa...

Haust! Du får komma till Gävle och fika med mig!

lisa sa...

oj vad du har fint hemma....

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.