lördag 14 januari 2012

Tillbaka till barndomen



Jag växte upp med det här porslinet. Lansett från Gefle porslin. Formgivet av Helmer Ringström under slutet av 1960-talet. Det var inget speciellt med det, tyckte jag då. Kanske tyckte jag till och med att vi hade ett rätt fult vardagsporslin i min familj... Minns min kompis Emmas familj som hade något sobert ljusblått porslin som jag tyckte var så snyggt.

Hur som, med åren ersattes porslinet med annat. Tallrikarna gick nog sönder, om vi ska vara helt ärliga. Endast en tillbringare fanns kvar. Den har jag under många år haft i min verkstad. Just som jag började gilla den på riktigt, slog jag ner den i golvet.

Mamma började samla på Lansett igen för några år sedan. Skåpen är åter fyllda med tallrikar och assietter. Under jullovet sprang Johan och jag på två högar av Lansett på Erikshjälpen. En med assietter och en med tallrikar. 20 kronor styck. Vi köpte alla tallrikar och assietter. Äntligen har vi fler än tre likadana tallrikar! Det känns lite speciellt att äta på tallrikarna. Tänker på alla fiskpinnar som jag ätit från dem under 1970-80-talen...

Vid samma tillfälle köpte vi en hög med djupa tallrikar från Uppsala Ekeby. Lido. Gillar dem mycket. Varje morgon äter jag Saltå kvarns Dinkelgröt på dem. Den ska ni prova! Smaksensation! Oavsett tallrik.

Och. Nu har jag ett konto på Instagram. Jag fattade ingenting först, men efter lite hjälp från både Julia och Joanna, började jag långsamt förstå. Som Twitter fast med bilder, som Joanna uttryckte sig. Jag gillar det snabba, att inte behöva tänka så mycket, utan ja, bara visa min vardag. Själv har jag varit och tittat på vardag i både Jakarta och Japan genom Instagram. Kul! På Instagram heter jag Ulrikakarin. Om du inte har en iPhone kan du kika in här!

6 kommentarer:

fale artut sa...

Det är så trevligt med saker som har kvalitet och håller länge! Särskilt när man har många minnen förknppade med dem. God fortsättning!

Sophie sa...

så fint porcelæn! jeg har endnu ikke en iphone, men vil meget gerne følge dig. hav en fin dag :)

Mikael Dunker sa...

Lansett är vårt vardagsporslin sedan länge och vi har ganska många delar så jag förstår att det fått en revival hos er. Det är rätt fint i sin enkelhet och jag gillar Ringströms formspråk, han har flera mönster bakom sig som är fina.

Ulrika sa...

Jamen Micke, jag vet! Minns ju hur fint det var i ert skåp där i matrummet! Springer ni på en kanna och har en själv - köp den till oss!

Kerstin sa...

Hej!
Du frågade om jag säljer filurerna jag stickar och det gör jag såklart. Men jag kan också tänka mig ett byte om du är intresserad. Dina blommor tycker jag nämligen är helt suveräna.
Vi kan ju höras via mail kanske (finns på min profil)

Annika sa...

Fint porslin! Gick in på Instagram och fattar nästan ingenting... Lyckades dock göra ett konto och följa dina bilder (tror jag). Måste kolla mer en annan dag! Blir galen när det inte funkar!