tisdag 24 januari 2012

En stilla undran från mig



Ja, här har ni mig! Och Majlis. Det handlar ju ofta om oss här på min blogg. Eller om loppisfynd, vår lägenhetsrenovering, kulturhistoria, kulturmiljöer, keramik, bakning, sömnad... Ja, lite allt möjligt. Lite spretigt ibland kanske. Från början tänkte jag mig nog en mycket striktare inriktning, med mest keramik. Men mycket annat har kommit emellan och jag hinner inte med min keramik så mycket som jag helst av allt kanske skulle vilja.

Det är fantastiskt med den bloggvärld jag rör mig inom. Den är peppande och generös, inspirerande och spännande! Ni har alla en viktig del i mitt liv! Ofta förundras jag över hur många som läser min blogg. Det är ju inte klokt, hur har ni alla hittat hit egentligen!? 28 november 2011, då jag skrev inlägget om vårt kök som äntligen blivit färdigt, hade bloggen över 260 unika besökare! Galet!


Men som jag undrar, vilka är ni, alla ni som läser min blogg? Jag har ju en handfull bloggvänner som är flitiga med kommentarer och när jag får upp mot 10 stycken kommentarer, så tycker jag att det är jättemycket! Jag blir så himla glad över dem! Men, åååh, vad jag funderar, vilka är ni övriga 150-220 som läser? Känner att jag måste göra en liten undersökning! För att ni förhoppningsvis ska bli lite extra taggade att svara på mina frågor, så har jag en liten handdrejad ring i potten. Som en liten utlottning. Jag drar en av er om ett tag, om någon vecka eller så. Har ni inte en egen blogg, lämna er mailadress, så jag hittar igen er!

Hur länge har du läst min blogg?
Minns du hur du hittade hit?
Har vi träffats IRL?
Borde vi göra det?
Vad gillar du mest med bloggen?
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Var i landet bor du?
Hur bor du?
Hur gammal är du?
Är du kvinna eller man?
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?

Vill du lägga till något mer, så gör det!
Häj!

52 kommentarer:

Kerstin sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Ett år, kanske.
Minns du hur du hittade hit?
Tror det var via Porslinsbloggen.
Har vi träffats IRL?
Nej, inte vad jag vet.
Borde vi göra det?
Vi skulle säkert ha massor att prata om om vi hamnade bredvid varann på en middag.
Vad gillar du mest med bloggen?
Haha, jag gillar spretigheten! Oroa di inte för den. Ibland kommer folk med rådet att en blogg ska vara nischad, men i själva verket blir sådan bloggar lätt själlösa och trista, och folk gillar spretiga och personliga bloggar.
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Nej, men periodvis har jag väl hållit på med en del hantverk som hobby.
Var i landet bor du?
Uppsala
Hur bor du?
I ett hus från 1962, inredd med mest 50-60-tal.
Hur gammal är du?
42 år
Är du kvinna eller man?
Kvinna
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Jag gillar blandningen! Precis allt du räknar upp att du skriver om.
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nä. Man inte fundera så mycket på om något verkligen är intressant att blogga om. Då blir man ängslig, och då blir man en trist och dålig bloggare.

Anonym sa...

Hej!
Jag är en av dina läsare, följer dig även på Instagram och om jag kommenterar eller gillar något där så är det jag som är stickanu! Svara på frågor då:
1. Skulle tro att jag läst din blogg i ett år ungefär.
2. Jag kommer inte ihåg hur jag hittade hit, möjligen att jag såg dina fina muggar någonstans, jag skulle hemskt gärna vilja ha temuggar av dig, hoppas att jag får möjlighet att köpa det någon gång.
3. Nej vi har inte träffats.
4. Om jag hade möjlighet så skulle jag gärna ha kommit på din julmarknad och då hade vi ju träffats!
5. Jag gillar blandningen i din blogg, renoveringen av hemmet, Majlis, sånt du shoppat, keramik, sömnad, bakning och annat du skriver. Tycker också om att läsa om kulturhistoria och olika miljöer du skriver om
6. Nej inte verksam konsthantverkare även om jag önskar det, jag stickar och syr på min fritid, annars arbetar jag som läkarsekreterare på lungkliniken på sjukhuset i staden där jag bor. Jag gillar också att baka och önskar att jag vore sådär duktig på att hitta loppisfynd...en dag kanske!
7. Jag bor i Örebro.
8. Jag är 44 år (blir 45 i september).
9. Jag är kvinna.
Jag gillar din blogg som den är, en av mina favoriter som jag gärna läser och vill ju gärna att du fortsätter i den stilen du har. Men jag tycker alltid att det är roligt med handarbete, bakat, keramik, inredning och renovering.

Tack för en underbar blogg och jag hoppas att jag någon gång kommer att ha möjligheten att ta mig förbi där dina fina, fina tekoppar säljs!
Hälsningar Kati

docksjo sa...

Hej jag hittade hit genom någon annan blogg vet inte vilken, för cirka 1,5-2 år sedan tror jag
Vi har inte träffats och jag känner inte ett stort behov av det, där emot hadde gärna några av dina muggar och krukor fått flytta in hos oss, men det blir kanske så smorning om.
Det jag tycker om med din blogg, är att bli inspirerad, att se atta underbara saker som går att göra, livet och vacka bilder.
Själv så slöjdar jag mest jag hinner med, det blir mest stickning men även lite annat.
Jag bor i Göterborg, i en lägenhet som vi målat i pasterller och fyllt med seckonhand möbler. Jag är en kvinna på 22 år.
Bloggen är jätte fin så som den är.

Margita sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Minns du hur du hittade hit? ca 1 år nej men jag bor i Hälingland

Har vi träffats IRL?Nej

Borde vi göra det?vet ej

Vad gillar du mest med bloggen? de gamla miljöer du besöker

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?ja mjukslöjdare stickning mm

Var i landet bor du?Norra Hälingland
Hur bor du? I min sons hus

Hur gammal är du? 80-

Är du kvinna eller man?kvinna

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen? miljöer du besöker och naturligtvis din keramik

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner? Nej

annas alster sa...

Jag blev först ut! :)

Jag har läst din blogg sen... typ sen majlis föddes. Är det ett år lite drygt?

Jag tror jag hittade hit via nån annan blogg, kanske popetotrora.

Vi har inte träffats irl, men det vore särskilt trevligt! tror dock inte att våra vägar korsas särskilt ofta...

Jag gillar blandningen, just den du beskrivit ovan. Din ärliga ton.

Tja, slöjdare kanske man kan kalla mig. Eller synörd. Fast jag har stort intresse för stickning och virkning, samt andra tekniker, det intresset ligger bara lite latent just nu.

Vi bor i Ekeby, i Kumla kommun. I ett litet tegelhus från 50-talet. Jag är 27 år och kvinna och jag läser din blogg med stor behållning. Fortsätt i samma stil, och kram till dig!

Maria sa...

Jag har bara läst en dryg månad, och jag tror att jag klickade mig in från någon som skrivit om din keramik. Men är osäker. Vi har inte träffats men jag skulle gärna äga lite av din fina keramik så att mötas över en affär vore ju trevligt.

Jag älskar keramik, så det är vad jag gillar bäst med din blogg. Själv är jag träslöjdslärare med allt som hör där till. Kvinna. Bor i Umeå. Jag har ingen uppfattning om vad du skulle kunna lägga till, jag är läst för kort tid.

Åsa sa...

Hej Ulrika!
1. Jag har smygläst din blog ganska länge utan att säga det för jag tänkte att du kanske inte kommer ihåg mig. :-)
2. Jag googlade på Konstra och då hade du bloggat om det. Jag tänkte: Men henne känner jag ju igen...
3. Vi har gått Konstlinjen ihop!
4. Hoppas vi ses på Syjuntan i morgon! :)
5. Du skriver bra och det är alltid kul att se dina bilder på din keramik, loppis klänningar och skor och på Majlis som är så söt.
6. Jag är skräddare och försöker slöjda lite men mitt dåliga tålamod gör det inte så lätt. Jobbar på Folkteatern och driver eget inom sömnad och Ayurvedisk massage.
7. Jag bor i Sandviken i ett litet hus från -63.
8. 36 år.
9. Kvinna.
10. Jag tycker också du ska fortsätta som du gör.
11. Inte alls!

Hoppas vi ses på juntan :-)
/Åsa

Kattis sa...

Jag har läst din blogg sedan starten. Minns dock inte hur jag hittade hit!

Vi har inte träffats, och jag blir så rysligt blyg när jag ramlar på någon vars blogg jag läser IRL.

Din blogg är lite som en påse plockgodis för mig, med många favoriter. Skulle det vara någon bit däri som är mindre god, då skramlar jag väl bara om lite i påsen.

Jag gillar blandningen bäst!

Inte mer än på hobbybasis.

Jag bor vid Kilsbergens kant, väster om Örebro och öster om Karlskoga, i en återuppbyggd Bergsmansgård.

Närmar mig de 40 med stormsteg.

Det är bra som det är här, tills dess att du får mer tid för den fina keramiken som du gör.

mika sa...

Hur länge har du läst min blogg?
-2-3 år kanske…
Minns du hur du hittade hit?
-Ingen aning. Länk från nån blogg till en annan blogg till en annan blogg… minns ej…
Har vi träffats IRL?
-Nja, har nog aldrig inte pratats vid men jag brukar se dej ibland.. på sparven till exempel… usch, vad jag saknar sparven!
Borde vi göra det?
-Ja, varför inte.. stan är ju liten o nya bekanta är ju aldrig fel…
Vad gillar du mest med bloggen?
-Bilderna. Byggnadsvård o annat fint.
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
-Väver gärna men är bara nybörjare o stolen är just nu nedpackad. Tyvärr!
Var i landet bor du?
-Gävle.
Hur bor du?
-hyresrätt i hus från förra sekelskiftet. Fylld med en salig blandning av arvgods och loppis, teak o hälsingeallmoge.
Hur gammal är du?
-snart 29.
Är du kvinna eller man?
-Kvinna.
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
-ditt spännade jobb tycker jag är intressant.
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
-Nej, jag gillar nog det mesta! En fin blandning!

Helena sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Två år?
Minns du hur du hittade hit?
Googlade på något tror jag.
Har vi träffats IRL?
Nej men det ösnkar jag. Du verkar vara en genuin och trygg människa.
Borde vi göra det?
Jo. Det känns som om vi kunde bli vänner (obs obs detta baserat på hur din bild av dig själv på bloggen, jag känner dig ju inte!)
Vad gillar du mest med bloggen?
Dina åsikter om bevarande och återanvändning. Din förtjusning i äkta läder (jag är också förälskad..), ditt vackra hem, din keramik, din uppskattning av slöjd... Dina texter och dina bilder tycker jag om.
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Japp. Vävning och andra textila hantverk. Studerat metall och trä och keramik också.
Var i landet bor du?
Södra Finland.
Hur bor du?
Hyreslägenhet som jag inte alls trivs i, dessvärre finns det inte mycket till femtiotals lägenheter i den lilla stad jag bor i. Suktar och suktar...
Hur gammal är du?
30 år fyllda.
Är du kvinna eller man?
Kvinna.
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Ditt hem och din keramik. OCh bilder på dig, du är så cool.
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Kan inte komma på något så det tror jag inte.

Sofie (sofieml@hotmail.com) sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Väldigt länge känns det som. Innan Majlis. I alla fall sedan 2009.

Minns du hur du hittade hit?
Jag tror att jag googlade på något byggnadsvårdsaktigt. Sen kommer jag ihåg att jag tyckte det var roligt när jag upptäckte att det är du som gjort den fantastiska keramikblomman jag har i mitt trädgårdsland och som jag köpt på Dalarnas museum.

Har vi träffats IRL?
Nej.

Borde vi göra det?
Vi skulle säkert ha mycket att prata om åtminstone!

Vad gillar du mest med bloggen?
Blandningen av allt jag gillar - byggnadsvård, vackra inredningsmiljöer, loppisfynd, hantverk, barn och fina funderingar.

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
För mitt eget nöjes skull håller jag på med allt möjligt textilt slöjdigt. Mest stickning och broderi kanske.

Var i landet bor du?
Jag bor i Dalarna.

Hur bor du?
I ett rött fd ödehus från slutet av 1800-talet. Då det varit obebott de senaste 70 åren krävs en del renovering. Att göra huset beboeligt med badrum och rinnande vatten utan att förstöra känslan i huset är både det svåraste och roligaste jag gett mig in på.

Hur gammal är du?
27

Är du kvinna eller man?
Kvinna

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Jag är nöjd med variationen som redan finns här.

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej!

Maria sa...

Jag har läst din blogg ivrigt i ett år tror jag. Det var nog via en annan favvobloggare- "solig" (som inte heller har en aning om att jag är en beundrare =)) Vi har inte träffats och lär väl inte göra det heller, men det hade varit skoj! Det jag gillar mest med bloggen är all inspiration jag får av din goda smak och så är jag så nyfiken på din yrkeskunskap, eftersom jag är en byggnadsvårdswannabe =)Jag tycker mycket om hantverk och syr barnkläder så mycket jag hinner. Jag bor i en liten by utanför Örnsköldsvik i ett hus från 1929 som vi försöker vårda så gott vi kan. Jag är kvinna, 32 år gammal. Jag tycker det är kul md blandningen på bloggen, men mer byggnadsvård vore skoj! Tyvärr är ju den mesta kunskapen om byggnadsvård fortfarande inriktad på 1800-talet och äldre. Men jag har ju förstått att du oxå gillar den period som vårt hus tilkom! Och jag har ju sett att det blir vanligare, så låt oss byta erfarenheter!

Annelie sa...

Har följt din blogg ett år ungefär, hittade hit via något googlande om gamla hus. Gillar din blandning av secondhand, keramik, lilla Majlis, inrednig. Så jag tycker det är em bra mix redan nu.

Jag gillar gamla hus, bor själv i en Norrbottensgård i Boden som vi restaurerat/renoverat. Kombinerar gårdslivet med får, katter, hund, vuxen dotter och en man (i den ordningen om du frågar honom) med eget företag (café). Jag har väldigt lite tid för slöjdande och handarbete men det kanske kommer i framtiden för jag gillar att skapa och ha för händer. Just nu är det bruka jorden och öppna upp landskapet som är min hobby.
Kvinna, 45 år, bor i Boden och bloggar om gårdsliv, familj och lite företag...
Hälsningar från Annelie!

Linda Jonsson sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Sedan 2009
Minns du hur du hittade hit?
Jag sökte på "Keramiker Gävle" där någon gång och hittade din hemsida och blogg.
Har vi träffats IRL?
Ja, vid två tillfällen då jag köpt keramik av dig.
Borde vi göra det?
Det kommer absolut hända igen! Jag suger på vad min nästa "Ulrika Olsson" ska bli.
Vad gillar du mest med bloggen?
Kombinationen hantverk, livsstil, inredning och personligt! Jag hittar mycket inspiration till både livet och kreativiteten. Gillar den livsstilsbild som du förmedlar i bloggen, ett lite "enklare" liv där "för det är så det ska va" inte är livsmottot.
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Verksam (än så länge) enbart för mitt eget höga nöjes skull men drömmer om att utveckla det mer.
Var i landet bor du?
Gävle
Hur bor du?
Hyreslägenhet från 50-talet med utsikt mot Brynässkolan i ett mischmasch av Ikea, loppisfynd och ärvda prylar.
Hur gammal är du?
30år
Är du kvinna eller man?
Kvinna
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Jag tycker du har en bra blandning i bloggen just nu. Men tips om smultronställen runtom i länet tex skulle vara roligt.
Minns att jag tyckte väldigt mycket om personporträtten om farbröderna i din förra trappuppgång. Mer sånt, om det finns tillfälle! :)
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej det tycker jag inte!

Gå på magkänslan, skriv från hjärtat, och gör det på DITT sätt!

Kringlor och krusiduller sa...

Hej!

Jag är en sån där som kikar runt bland många olika bloggar och ibland är det så att man fastnar lite extra för någon och din är en av dom :-).
1. Minns inte riktigt när jag hittade hit, jag kanske har läst den i ett halvår.
2. Minns inte hur jag hittade hit, men troligen genom någon annan blogg.
3. Nej, vi har inte träffats.
4. Ja, det vore säkert givande o roligt - eftersom jag själv jobbar med keramik :-).
5. Jag gillar din stil på bloggen, tycker mycket om dina bilder från hus som du ömmar för. Själv är jag väldigt svag för gamla hus som bara står och förfaller - det gör ont i hela hjärtat. Eller ännu ondare gör det när någon går bananas och förstör ett gammalt vackert hus, genom att slå ut varenda vägg och sönderrenovera det :-(...
6. Jag är keramiker och har min verkstad hemma i vårt hus.
7. Jag bor i Småland, strax utanför Växjö.
8. I ett hus byggt 1966 - gillar
50- och 60-talet supermycket. Ärvda teakmöbler och loppisfynd dominerar vårt hem :-).
9. Fyller faktiskt 40 i år, konstigt jag tycker jag fyllde 30 nyss ;-).
10. Kvinna
11. Jag tycker din blogg är bra som den är! Fortsätt så och jag forstätter att besöka dig :-).

/Åsa

Maritas Maskor sa...

Hej Ulrika!

Hur länge har du läst min blogg?
Cirka ett år skulle jag tro.
Minns du hur du hittade hit?
Jag hittade till dig när du hade någon utlottning av din vackra keramik och sedan dess har jag läst din blogg. Tyvärr är jag väl inte så bra på att kommentera, men jag får bättra mig helt enkelt :)
Minns du hur du hittade hit?
Jag fölljde en länk på någon annan blogg till din tävling.
Har vi träffats IRL?
Nej tyvärr!
Borde vi göra det?
Det skulle vara jättekul!
Vad gillar du mest med bloggen?
Det är härligt att läsa om dig och Majlis (som har ett sånt fint namn), se vackra bilder av din keramik och av ditt hem. Kul att läsa om dig som byggnadsvårdare också.
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Jag har stickat sedan jag var 5 år och det är nog inte många dagar i mitt liv som jag inte stickat...Man bara som hobby.
Var i landet bor du?
Söderköping
Hur bor du?
Hus ute på landet
Hur gammal är du?
Har precis fyllt 46.
Är du kvinna eller man?
Kvinna
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Jag tycker om din blogg som den är! Det är en härlig blandning som jag tycker mycket om!

Josefin ö sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Oj minns inte. Länge.
Minns du hur du hittade hit?
Du kommenterade på min blogg, Fröken Ö.
Har vi träffats IRL?
Nej men skulle gärna vilja!
Borde vi göra det?
Det tycker jag!
Vad gillar du mest med bloggen?
Mysig. Fina bilder. Inspirerande.
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Inte just nu, men har pysslat en hel del med keramik. Sen syr jag.
Var i landet bor du?
Småland
Hur bor du?
60-talshus med gammal trädgård
Hur gammal är du?
33
Är du kvinna eller man?
kvinna
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Inget, jag tycker det är så bra så bra
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej

Tyg och otyg sa...

Jag vet inte om jag räknas som en av bloggvännerna, men jag brukar ju kommentera ibland och du har ju lite koll på vem jag är också, men jag svarar på några av frågorna ändå. Alltid får du veta nåt nytt. :)
Jag hittade din blogg via min mamma som tipsade om den. Jag har för mig att jag började läsa regelbundet ungefär i den vevan du slutade jobba här i Falun.
Vi har inte träffats på riktigt, men det skulle vara roligt att göra det någon gång, tycker jag!
Jag gillar allt, blandningen av ämnen, de fina bilderna och att den är väl skriven. Läser nog kanske byggnadsvårds- och renoveringsinläggen med lite extra stort intresse. Och "Undrar hur det känns att bo här?"!
Och förresten så hoppar jag över utlottningen. Jag tycker att ringen är väldigt fin, men jag gillar inte att ha ringar på mig och det vore ju synd om den skulle hamna hos mig då. Bättre att någon annan får chansen! :)

Erica Bessant sa...

Jag har kanske läst ett år eller så... tror jag. eller längre, eller kortare... och jag tror att jag klickade mig vidare ifrån en annan blogg. Kanske var det Med nål och tråds blogg.
Vi har tyvärr inte träffats men
det vore ju roligt att få se din fina keramik i verkligheten.
Verksam konsthantverkare/slöjdare?
Jag skapar för att jag måste. Bloggar om det... fast kanske inte så passionerat som en gång.
Jag är utvandrad svenska i London av alla ställen. Här bor jag tillsammans med min festman i en hyrd Ikeamöblerad 1 rum och kök/vardagsrum i en fattig del av Östra Londons kollektivtrafik-zone 2 (och saknar mina svenska pinnstolar).
I år fyller 27 men känner mig ibland som en 6-åring och ibland som en 85-åring.
Mest gillar jag din blogg för att den innehåller lite allt möjligt och bilderna så klart! Den är alltid välskriven och relevant. Jag gillar din keramik men i ärlighetens namn tycker jag att du har en fin mix som det är. Jag läser din blogg för att jag tycker om det du skriver om och dina bilder!

Anonym sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Hm... minns inte riktigt, det var medans du väntade barn i alla fall jag hittade den.

Minns du hur du hittade hit?
Japp, sökte på prickigt av någon anledning och kom in på en bild på något du skulle sälja en gång i tiden och hamnade därifrån på bloggen

Har vi träffats IRL?
Nej.

Borde vi göra det?
Nja, kanske? Jag har ett jättefint gammalt hus i Ljusdal så det skulle du nog gilla i alla fall. Daniel du jobbar med har varit hit och tittat på "mina" kakelugnar en gång.

Vad gillar du mest med bloggen?
Dina hus och hem åsikter. Både hemma hos dig och om "vandaler" tex. Du skulle säkert tycka att jag är en vandal bitvis också men andra delar skulle du gilla.

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Nej, men ibland pysslar jag. Senast gjorde jag fina krympisar, berlocker till örhängen och halsband. Blir ofta nyfiken på nya saker att testa,men tröttnar så fort jag märker att jag kunde göra dem.
Var i landet bor du?
Som sagt....Ljusdal.

Hur bor du?
Gammalt stort trähus (läs kråkslott) från ca år 1888. Syntes fladdra förbi i "På spåret" när de hade ett inslag från Ljusdal som var känt för fina trähus. När vi tog över det fanns det delar som inte var rörda sen 40-talet mer än asful målning. En del rum hade inte uppvärmning etc. Tre våningar med vinden, ca 210-220 kvm/våning. Stort alltså, men vi hyr ut en del.

Hur gammal är du?
Aj aj aj....rätt halvgammal...väldigt lite strax under 40 år....typ.

Är du kvinna eller man?
Är av kvinnfolk.

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Tja, ännu mer hus och funderingar på hur det är att bo där. Interiörer etc från hus, våningar etc.
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej, det är ju din blogg. Skulle jag av någon anledning inte gilla något får jag väl hoppa över den delen då.

Kuriosa, hittade från dig till museét eftersom du sålde din keramik bla där och där hittade jag en bild på tekoppar jag fyndat en gång i tiden för jag tyckte de var så fina. Den på bilden hade en gul solros men mina har röda.

Caroline sa...

Hej! För några år sedan började jag göra egna smycken, pärl-pyssel... Nätet förde mig till Ilsefins fina blogg som inspirerade mig till stickning. Någonstans, i en stick-blogg en länk till din!

Gissar att jag följt dig i ett drygt år. Föll för de vackra bilderna, det brinnande intresset för gamla saker (trots att jag inte själv delar det), ditt snygga skapande, de lagom långa, lättlästa inläggen.

Själv en 34-årig läkartjej i Göteborg som stickar ibland och läser stick-blogg ofta! Vill inte ändra något i din blogg, men gillar särskilt att följa er renovering, dottern och dina loppis-fynd :-) Kul också att få inblick i dina yrken.

Bor i ett funkis-hus från 30-talet, charmig tvåa där i alla fall de djupa fönsterbrädorna i sten och spegeldörrarna verkar vara med från start. Kompis med en bygg-ingenjör och kan också bli kär i vissa byggnader...

Keep going! Skönt att din hand blev bra - klassisk nybliven-mamma-sjuka! Hälsningar Caroline
(som sällan använder ringar, så lotta den till någon annan lycklig vinnare!)

Annika sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Nästan sedan starten.
Minns du hur du hittade hit?
Såg din kommentar hos Mettes Potteri.
Har vi träffats IRL? Nej.
Borde vi göra det? Skulle säkert vara kul, men jag är glad att följa dig på bloggen.
Vad gillar du mest med bloggen? Din keramik, loppisar och hantverksinläggen.
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare? Syr och handarbetar mycket för eget bruk.
Var i landet bor du? Är från Linköping men flyttade utomlands för 13 år sedan.
Hur bor du? I ett hus från 1925.
Hur gammal är du? 50
Är du kvinna eller man? Kvinna
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen? Loppisfynd!
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner? Det är roligt att läsa allt du skriver eftersom vi har lika smak i så mycket!
Ser fram emot nya inlägg!

Sophie sa...

Hur länge har du läst min blogg?
I en måned.
Minns du hur du hittade hit?
Ja, via Julias Vardag.
Har vi träffats IRL?
Nej.
Borde vi göra det?
Vi ville sikkert have meget at tale om, tror jeg!
Vad gillar du mest med bloggen?
Den atmosfære, du skaber: om at være mor, gå på loppis og synes om gamle ting, ligesom jeg:)
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Ja, jeg syr. Men det er som hobby.
Var i landet bor du?
I Danmark.
Hur bor du?
I en 4 rums lejlighed fra
1920'erne med mand og to børn.
Hur gammal är du?
34.
Är du kvinna eller man?
Kvinde.
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Jeg synes om den præcis som den er!
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej!

Emmas dagar sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Sedan december 2009, då du hade en utlottning i din blogg. Strax senare kände jag igen en av dina muggar i ett inslag om tandborstning på tv.

Minns du hur du hittade hit?
Via någon stickerskas blogg hittade jag dig tack vare tävlingen.

Har vi träffats IRL?
Nej

Borde vi göra det?
Jag är ganska blyg men det vore trevligt.

Vad gillar du mest med bloggen?
Jag gillar att de skriver och visar fina bilder på sådant som intresserar mig. Textil bla.
Din keramik är underbar! Skulle vilja ha några av dina blomkrukor i fönstret. Eller koppar till morgonkaffet.

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Jag stickar väldigt väldigt mycket. Syr också en del. Ibland till andra. I utbildningar har jag provat på många olika slöjdarter.
Jag arbetar som textillärare.

Var i landet bor du?
Vrigstad, på Småländska höglandet.

Hur bor du?
Radhus nu, men satsar på hus.

Hur gammal är du?
37

Är du kvinna eller man?
Kvinna

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Tycker din blogg är fin som den är. Det är ju din blogg!

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej :-)

Kajsa sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Kanske ett år ungefär.

Minns du hur du hittade hit?
Genom en annan blogg, vet inte vilken.

Har vi träffats IRL?
Nej.

Borde vi göra det?
Om vi gjorde det skulle jag gärna titta på din fina keramik i verkligheten.

Vad gillar du mest med bloggen?
Vardagen, dina fina loppisfynd och renovering och inredningsdetaljer.

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Jag stickar en massa men bara på hobbynivå.

Var i landet bor du?
Malmö men är smålänning från början.

Hur bor du?
I en liten lägenhet där jag trängs tillsammans med sambo, böcker och garnnystan.

Hur gammal är du?
28

Är du kvinna eller man?
Kvinna

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Jag gillar den precis som den är.

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej. Jag tycker din blogg är rak och ärlig. Skriv om det du vill så blir det bra. :)

Tack för en fin blogg!
/Kajsa
(kajsanilsson1@gmail.com)

Textil stil sa...

Hej Ulrika
Jag har läst din blogg i minst över ett år vet jag.
Jag hittade hit genom bloggen nål och tråd tror jag det var.
Vi har inte träffats IRL, vad jag vet i alla fall, men det borde vi alldeles säkert göra :)
Jag tycker om och blir oerhört inspirerad av att se hur hantverk, loppisfynd och allt det där andra vackra liksom är en del av ditt liv varje dag.
Jag själv håller på med textil konsthantverk, men har lagt konststudierna på is och återupptagit slöjdlärarstudierna som jag blir klar med nu i vår :)
Jag bor i Göteborg.
Jag bor i ett landshövdingehus, på bottenvåningen och med min egna lilla täppa utanför.
Jag har precis fyllt 34 år.
Jag är en kvinna.
Jag älskar din blogg precis som den är, har varit trist dålig på att kommentera dock. Kan inte tänka mig att du ska ta bort något, det är just alla dessa delar av ditt liv som gör läsningen spännande och inspirerande. Och nu känner jag mig väldigt glad att jag satte mig ner och delade med mig av mina tankar !

Maria i Falkenberg sa...

Jag har nog läst bloggen ca. ett år, men minns inte på vilken blogg jag hittade länken.
Vi har inte träffats, men det skulle vara underbart att få komma och handla underbart vacker keramik.
Jag gillar blandningen av konstnärsskap, hantverk, inredning,renovering, härliga hus, barn m.m.
Själv är jag en väldigt road AMATÖR i stickning, virkning och sömnad.
Jag bor i Falkenberg på västkusten i ett passivhus som är två år gammalt.
I augusti fyller jag 55 år och är en kvinna.
Den mix som du har på bloggen gillar jag. Grattis till så många läsare!

Line Katrin Moe sa...

Jeg sender en hilsen fra nabolandet Norge og Ålesund. Jeg fant din blogg via Marie-Louise Sundquist og har vel følgt bloggen din et par år. Jeg er kvinne, er 35 år og jobber med illustrasjon. Jeg bor i en gammel bygård fra 1908. Jeg liker bloggen din slik den er og blir glad om jeg ser enda mere av keramikken din. Også drømmer jeg om at du starter en etzy-butikk med dine vakre arbeid. Du er så flink! Vi har ikke møttes men det hadde vært så morsomt om vi gjorde det en dag:)

Anonym sa...

Ett år ungefär.

Googlade duckfeet, din blogg hamnar då långt upp bland träffarna.

Ja vi har träffats, jag arbetade som museivärd på länsmuseet Gävleborg runt 2004, då skrev jag c-uppsats i konstvetenskap, min svärfar är landsantikvarie Lars Sjösvärd och han har du antagligen träffat.Jag har sålt din porslin, slagit in den i paket.

Hälsa till museivärdarna från mig, hälsa även till byggnadsvårdaren Erika vi har hängt med samma människor fast i olika perioder

Vi borde träffas någon gång. Jag gillar bilderna och tonen i bloggen, ändra ingenting. Jag stickar, hade försäljning av mössor och halsdukar samt barnkoftor förut, nu skolar jag om mig. Bor i Stockholms förorten Blackeberg i ett av Sveriges största 50-tals områden, inredd i en blandning av moderna klassiker, arvegods, loppisfynd och IKEA. Ska köpa en tavla snart av Gävle konstnären Erik Rask. Jag är 32 år, är kvinna, gift och har två döttrar.

Jag gillar att du ibland belyser vad som sker i länet, då jag har en ambivalent längtan tillbaka.

Anna Sjösvärd

Kajsa sa...

Hej! (Och så bra med frågor så jag äntligen kommer mig för med att kommentera.)

1. Två år åtminstone, kanske längre. (Hög tid för en kommentar alltså...)
2. Via en annan blogg, kommer inte ihåg vilken. Antingen en om byggnadsvård eller handarbete.
3. Nej.
4. Det skulle jag gärna.
5. Håller med andra kommenterare (kommentörer?) om att blandningen är toppen. Som byggnadsvårdintresserad arkitekt och stickerska tycker jag också det är väldigt roligt och inspirerande att läsa om (och se fina bilder på!) din kombination av jobb: gamla hus och hantverk, det blir ju liksom inte mycket bättre än så. Sen tycker jag du har en lagom personlig ton.
6. Jag stickar en massa, virkar en hel del och syr alldeles för lite. Fast bara som hobby.
7. Göteborg.
8. I lägenhet inne i stan.
9. 32.
10. Kvinna.
11. Det som redan finns. Gärna mer gamla hus, både ut- och invändigt.
12. Nej! Blandning är bra.

karin.ellen sa...

Hur länge har du läst min blogg?
hmm, nåt år sådär?
Minns du hur du hittade hit?
Jag tror att det var via en annan blogg, att du fanns där i en blogglista.
Har vi träffats IRL?
nej.
Borde vi göra det?
varför inte? Människor är ju oftast trevliga irl!
Vad gillar du mest med bloggen?
byggnadsvårdsbiten och fina bilder på seconhandfynd och keramik
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
nja, på fritiden då, jag stickar, virkar och syr en hel del.
Var i landet bor du?
i Malmö
Hur bor du?
sönderrenoverad 50-tals lägenhet, men funkar ändå.
Hur gammal är du?
32
Är du kvinna eller man?
kvinna
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
allt!
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
nä.

Sara sa...

Hur länge har du läst min blogg? Hm, ja nåt drygt år tror jag..

Minns du hur du hittade hit?
Njä, från någon annan blogg. Tror det var nålochtråd faktiskt.

Har vi träffats IRL?
Nej, tyvärr. Men jag lånade en bild från dig till en av mina bloggar en gång och mailade och frågade om lov. Den var nog på nåt inredingsaktigt och du sa ja och det var ett trevligt mail!

Borde vi göra det?
Ja, absolut, även om jag nog skulle vara lite nervös. :)

Vad gillar du mest med bloggen?
Hantverk, dina berättelser om olika människor och alla dina snygga ting!

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Tja, jag pluggar till sjuksköterska så det finns inte så mycket tid över. Men jag målar mina kökstolar och slipar och oljar mina bord då och då. Skulle vilja hålla på mer med träslöjd och helst ha en egen verkstad nån gång. Min dröm när jag var liten var att bli krukmakare, men jag är ganska rastlös och vill gärna prova på många olika saker.

Var i landet bor du?
I Lund.

Hur bor du?
I en studentlägenhet med kök, en tvåa. Med min man (sedan i somras). Har ärvda och loppisköpta möbler som verkligen behöver målas, putsas och oljas. Man får inte heller spika i väggarna, vilket är en utmaning.

Hur gammal är du?
28 år.

Är du kvinna eller man?
Qwenna.

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Hm, kurbits och folklore kanske? Träskor? Jag gillar alla dina snygga stövlar!

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Hm.. Nä.

Tack för en fin och spännande blogg. Jag brukar tipsa min mamma om dig ibland. Hon tittar alltid i fönster och funderar högt kring vilka som bor där inne och har alltid åkt runt med oss barn i alla städer vi kommer till och kollat på hus. Så dina berättelser om gamla hus och människor tycker hon är fantastiskt!

Anonym sa...

jag hittade dig för en månad sedan.
flippade runt bland blogglistor och vips var du där.
blev intresserad av din keramik.
jag bor i en liten by där kattegatt möter öresund. har en handfull år kvar till pension och har jämt projekt på gång.
har ingen egen blogg, har fullt upp att kolla runt och kika hos andra.
Bitte i Nyhamnsläge

Emelie sa...

Hej hej!

1& 2: Tror jag kikade in för kanske 1 år sen första gången efter en länklista hos http://vackrakladerochannat.blogspot.com/
3. Näpp
4. Varför inte?
5. Jag gillar den proffsiga tonen när du skriver om alla gamla hus du besöker i arbetet och renoveringen av er lägenhet. Det ger så mycket till en som läsare och man börjar kika runt i sitt eget gamla hus efter fina detaljer som man måste vara rädd om. Plus att keramiken är så himla fin!
6. Verksam och verksam, har läst textilt konsthantverk i 3 år men det ligger lite i träda eftersom ett hus kom i vår väg!
7. Dalarna
8. I världens finaste röda trähus från 1925
9. 24
10. kvinna
11. Mer av allt du redan visar :)
12. ---

Kul med en tävling! Även om det känns lite fisigt att bara kommentera när man har chansen att få något. Bättring! // Emelie (emelie.hummel@hotmail.com)

Strikkelise sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Kanskje ett år?

Minns du hur du hittade hit?
Nei, tror noen linket til deg pga keramikk.

Har vi träffats IRL?
Nei.

Borde vi göra det?
Tja?

Vad gillar du mest med bloggen?
Keramikk, gamle hus, tapet, mange ting.

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Ikke som yrke, nei.

Var i landet bor du?
Norge

Hur bor du?
Trehus utenfor Oslo, tettsted/tätort.

Hur gammal är du?
Voksen :o)

Är du kvinna eller man?
Kvinne

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Ingen konkrete ønsker.

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nei.

Joanna sa...

Hur länge har du läst min blogg?
sedan första gången jag fann den, när jag bodde i Gävle och relativt nyligen själv börjat blogga.
så alltså: fem är? jösses!

Minns du hur du hittade hit?
det måste nog ha varit så att du lämnat en kommentar på min, blev genast glad över att få en inblick i ditt liv.


Har vi träffats IRL?
Ja!

Borde vi göra det?
Hade gärna hunnit träffa dig fler gånger. liksom lärt känna dig och lagt dig i ett av de inre lagren av människor man känner.

Vad gillar du mest med bloggen?
att få se bilder från de vackra miljöer du rör dig i.
både hemma och jobbet.

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
nej inte alls.
men jag gick länge en keramikkurs när jag bodde i umeå, och hon som ledde den var alltid eld och lågor över mina alster, försökte få in mig i den ateljé hon hade men hennes ateljékamrater var lite för bajsnödiga och tyckte inte att man fick vara med där om man inte gick/hade gått en ren konstutbildning (teoretisk konst som jag läste räknades naturligtvis inte alls).

Var i landet bor du?
nacka

Hur bor du?
i en ganska nyligen köpt bostadsrätt i ett hus från 1958, dödsboet vi köpte den av var sonen till de som från första början köpte lägenheten.
så vi är familj nummer två som bor här.

Hur gammal är du?
33.

Är du kvinna eller man?
kvinna.

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
vardagsbilder är fantastiskt roligt att se.

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
verkligen inte.
främst för att jag anser att du skriver bloggen för din egen skull, och därmed ska skriva om det du själv vill.
men sen råkar det ej heller finnas något ämne du berör som jag rakt av hoppas över.

Anonym sa...

Hej Ulrika!
Hur länge har du läst min blogg? Sedan förra vintern tror jag.
Minns du hur du hittade hit?
Via Clara Stickar
Har vi träffats IRL?
Nej.
Borde vi göra det?
Vore jätteroligt, jag och sambon hoppas en dag få tag i ett fint gammalt hus att rusta upp, då har jag tänkt på att jag skulle kanske kunna anlita dig :)
Vad gillar du mest med bloggen?
Dina inlägg om byggnadsvård/inredning.
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Jag studerar mitt andra år keramik i Leksand. Men är mer inne på stickning..
Var i landet bor du?
En halvmil utanför Leksand.
Hur bor du?
Hyr ett rött (vad annars här i Leksand;)sekelskifteshus i en liten by.
Hur gammal är du?
30
Är du kvinna eller man?
Kvinna
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Inget saknas
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej

Tack Ulrika för din fina blogg!

Malin sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Minns inte. Flera år är det nog nu.

Minns du hur du hittade hit?
Klickade nog på en länk i en annan blogg.

Har vi träffats IRL?
Nej.

Borde vi göra det?
Kanske det. Jag tror säkert att vi skulle ha mycket gemensamt.

Vad gillar du mest med bloggen?
Blandningen av gamla hus, dig själv, slöjd och Majlis.

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Jag är slöjdare i själ och hjärta men just nu blir det mest när tid finns. Men jag hoppas på att kunna leva på slöjden i framtiden.

Var i landet bor du?
Norduppland.

Hur bor du?
Precis vid ett gammalt slott med arton andra folkmusiknördar.

Hur gammal är du?
27 år.

Är du kvinna eller man?
Kvinna.

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Ännu mer gamla hus och hembydsgårdar kanske.

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej. Allt är fint.

Anonym sa...

Men hallå! Järpen här!
Jag har varit med och läst sedan starten. Fick en länk av dig på FB (som du för övrigt också introducerade mig till). Det va härligt att känna lite kontakt på ngt vis när man satt hemma med en skrikig liten bebis. Ja, vi träffade ju i Visby på byggnadsvårdsutbildningen men nu träffas vi allt för sällan.
Jag säger som alla andra, jag älskar blandningen. Din blogg är den absolut bästa jag läser!!
Jag är ju inte verksam som hantverkare men jag fuskar som snickare och målare och jag är väldigt bra på att sy.
Bor på landet utanför Säffle, vid Vänerns strand, i en ombyggd/påbyggd sommarstuga med byggår 1940-2010. Huset är ursprungligen byggt av min farfar, ombyggt i många omgångar av min pappa och av mig och min syskon. Inge fusk med material och detaljer. Och fönstren har många fina krukor av dig!
Jag är kvinna och jag fyller 40 i år.
Jag kan ju inte se mig mätt på Majlis och så tycker jag att det är bra när du skriver och blir upprörd av saker som t ex skomakarns hus i Hille.
Och Instagram är ju så kul!
Hej på dig

Anonym sa...

Hej!

Jag har nog läst din blogg i 2-3 år. Men jag vet inte säkert.

Hittade hit via nån annans blogg skulle jag tro.

Vi har inte träffats IRL.

Det skulle vara jätteintressant att träffas. Har nog mycket gemensamt.

Favoritinlägg är inrednings- och barntema. Jag gillar din stil och sen är ju din dotter gudasöt. Jag har en son i nästan samma ålder.

Är inte verksam konsthantverkare men jobbar som textilkonservator och har pluggat på olika hantverksskolor genom åren.

Bor i Göteborg.

Jag, sambon och sonen bor i en 2:a i ett landshövdingehus. Den fina 50-talsinredningen finns kvar i köket, badrummet m.m. Gillar funkis. Vi måste nog snart flytta tyvärr för det börjar bli trångt.

Jag är 31 år och kvinna.

Jag gillar din blogg som den är. Mer lägenhet, loppisfynd och barn isåfall.

Tack för en alldeles förträfflig blogg!

Tredje gången gillt sa...

Drygt två år tror jag att jag läst, har för mig att jag googlade på keramik och hittade den delen först inför att jag skulle gå en rakubränningskurs.Vi har inte träffast IR. Jag gillar blandningen på bloggen; keramik, familjeliv, renovering, gamla hus alles. Att säga att jag är verksam konsthantverkare/slöjdare är att ta i, men jag har alltid hållit på med olika former av konsthantverk/målning/teckning/keramik/stickning osv. Jag bor i Göteborg, i en trea i ett landshövdningehus tillsammans med man och två barn. Är kvinna och kan inte peka på något exakt som jag vill se mer av. Tycker blandningen är schysst.

Anna Lärka sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Sedan december 2011.
Minns du hur du hittade hit?
Sökte keramikblogg på google och fann din.
Har vi träffats IRL?
Tror inte det, men kanske stött på varann utan att veta det eftersom jag bott i Gävle förut.
Borde vi göra det?
Ja vi hade säkert haft en trevlig pratstund.
Vad gillar du mest med bloggen?
Att den är inspirerande.
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Ja, keramiker på fritiden, mest drejar jag.
Var i landet bor du?
Linköping
Hur bor du?
Hyreslägenhet men längtar efter hus :)
Hur gammal är du?
25
Är du kvinna eller man?
Kvinna
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Kanske mer keramik men som du säger så har du inte haft tid för den så mycket som du velat men det kommer nog.
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej allt är roligt att läsa om, alla inspireras ju av olika saker så skriv om det du vill för det är ju vi som får chansen att titta in i ditt liv.

Clara sa...

Hur länge har du läst min blogg?
I kanske två år ungefär?

Minns du hur du hittade hit?
Via en länk från en annan blogg, minns ej längre vilken.

Har vi träffats IRL?
Nej tyvärr!

Borde vi göra det?
Ja det tycker jag! Jag tror att vi skulle ha mycket att prata om.

Vad gillar du mest med bloggen?
Blandningen. Bilderna, hantverket, ditt språk och så gillar jag ungefär samma saker som du.

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Ja, jag stickar

Var i landet bor du?
Göteborg

Hur bor du?
I en lägenhet med min kille och min katt

Hur gammal är du?
24år

Är du kvinna eller man?
Kvinna

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Jag gillar bloggen precis som den är!

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej. Håller med Kerstin som kommenterade först, man ska inte fundera för mycket. Skulle något inlägg inte vara 100% intressant (det är omöjligt att göra alla 100% nöjda) är det ju bara att scrolla förbi.

metamorphosis sa...

Får man vara med och svara även fast man brukar kommentera? (eller ja, brukade - tiden räcker inte alltid till att kommentera så mycket som jag skulle vilja numer)

Jag vet inte när jag började läsa din blogg. Måste vara flera år sedan? Och hur jag först hittade hit kommer jag inte alls ihåg. Sedan länge är din blogg en av mina "kollar alltid-bloggar". Träffats irl har vi dock aldrig - men det vore skoj tror jag! (och jag skulle nog ha en uppsjö med frågor när det rör keramik!)

Hur som helst så gillar jag blandningen av ämnena som du skriver om! Keramiken - hur du tänker kring materialet och arbetet och så, tycker jag är jätteintressant att ta del av, mycket för att det är en värld jag själv inte befinner mig i.
Loppisfynden är ju alltid roliga att ta del av (och jag slutar aldrig faschineras över hur du hittar så många snygga stövlar!?!?)
Sen blir ju hela din blogg så titt och läsvärd med alla vackra bilder på vackra miljöer och tankarna kring att leva med barn, att leva i ett hem. Ja, lite allmänt om livet i stort och smått så där!

Just ja, kvinna är jag - och knäckt 30stretcket har jag visst gjort också... konthantverkare är jag inte verksam som, även om jag när en dröm om att en gång kanske vara det? Vem vet?

Hälsningar,
metamorphosis

Anonym sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Minns inte. Länge.
Minns du hur du hittade hit?
Nej. Men det var säkert via någon annan keramiker som länkade. Jag har dig (och andra keramiker) under en bokmärksfolder som heter "inspiration" eftersom jag själv håller på med keramik. (Hobbynivå)
Har vi träffats IRL?
Nej.
Borde vi göra det?
Varför inte, jag är väldigt social av mig :)
Vad gillar du mest med bloggen?
Keramiken
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Ja. Virkar mycket också. Och lite alltmöjligt.
Var i landet bor du?
Skåne
Hur bor du?
Bostadsrätt i ett hus med 6 lägenheter byggt 1953. Har bott här i 17 år. Trivs. Inredning med mycket färg, loppis och mönster. Kitsch.
Hur gammal är du?
38.
Är du kvinna eller man?
Mittemellan. :) Mest kvinna kanske.
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Keramik hade jag inte blivit ledsen av. Men den är bra som den är.
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej.
akribi@gmail.com

Anna sa...

Hej jag vet inte hur länge jag läst din blogg eller hur jag hittade hit men jag gillar den och tycker du ska fortsätta med din stil. Jag är kvinna, nyss fyllt 30, bor på västkusten strax norr om Göteborg. Jag bor i hus med man och barn, på landet i ett hus från 1934. Jag gillar konst och konsthantverk, bloggar och just nu är jag insnöad på sömnad och stickning. Vi har inte träffats men det vore kul!

Meta Skoglund sa...

Hej Ulrika! Jag tror inte jag kommer ihåg hur länge jag läst din blogg men det var i samband med att ni hittade bostaden ni renoverat så läckert.
Det var alldeles av en slump att jag hittade till din blogg. Jag tror att det var via någon som följde dig och ditt vackra drejade konsthantverk.
Vi har inte träffats men skulle vi det tror jag det bara skulle vara ett nöje. jo vi skulle skratta och diskutera.
Den e så fin din blogg, du tar vackra bilder och skriver verkligen engagerat om ditt spännande bebyggelseantikvariska arbete och din keramik. Det är så mycket kärlek till din dotter och allt hantverket som lyser i fotografierna.
Så verksam är jag kanske inte men jag känner mig som en slöjdare i min vävstol och bland mina skisser, här hemma i min lägenhet i Göteborg där vi bor jag och mina två döttrar.
54 år har jag hunnit bli och kvinna tror jag redan att du vet att jag är.
Jag vill gärna fortsätta se av det du redan skriver om, allt det blandade vardagslivet som du är fylld av. Och du ska veta att jag imponeras av att du förmår få ihop alla dessa delar till en helhet. Nej lägg inte ner något ämnen jag gillar lerdoften, barnskrattet, och den gamla lukten av bodda hus.
Varm hälsning/Meta

Anonym sa...

Hur länge har du läst min blogg?
I ca. et år - tror jeg.
Minns du hur du hittade hit?
Nej - men sikkert gennem en søgning omkring svensk keramik
Har vi träffats IRL?
Nej
Borde vi göra det?
Det kunne da være sjovt/roligt (håber du forstår dansk :o) )
Vad gillar du mest med bloggen?
Roen (lugnan), først og fremmest - og så elsker jeg at du også forholder dig til tekstil
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Jeg er keramiker - men arbejder meget anderledes end du - kun i porcelæn - men det gør det kun mere inspirerende at læse med i dit univers..
Var i landet bor du?
Jeg bor i Danmark
Hur bor du?
Jeg bor i Greve, 20 km syd for København i et 70'er hus
Hur gammal är du?
47
Är du kvinna eller man?
Kvinde
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Gerne mere keramik - og tanker om hvor du får din inspiration fra..
Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
hmmm... det eneste spørgsmål jeg ikke forstår ;o)

Bedste hilsner
Anette Bjerregaard

Ida sa...

Hej! Jag tror jag Googlade på typ kvinnor i Gävle när jag skulle flytta hit, ville se om de fanns nå vettigt folk i stan :) kikar in din blogg då & då,, gillar byggnadsvårds-delen & allt annat.. Jag är 28, pluggar t möbeltapetserare i Kramfors, studentboende.. Brukar tänka när jag ser dig ute, hej hej, sen kommer jag på att du inte vet vem jag är så blir det inget hej.. Haha! Konstigt det där med bloggvärlden ändå.. :)

engsmella sa...

Hej. Jag har läst din fina blogg i ungefär ett och ett halvt år og hittade hit från Solig. Vi har inte träffats.
Jag gillar dina bilder och det lugna sättet jag tycker att du skriver på. Jag är lärare med bild och slöjd med huvudämnen, annars stickar och tecknar och grejar jag en del.
Jag bor i Norge, på höjd med Gävle ungefär, i ett litet hus på en gård i en skog vid en liten stad.
Jag är 32 år, kvinna, och jag tycker jättemycket om din blogg precis som den är.

Ulak sa...

Hur länge har du läst min blogg?
Ett par år, kanske.
Minns du hur du hittade hit?
Köpte min temugg på Länsmuseet som du gjort, grymt fin! & använder den varje dag :-).
Har vi träffats IRL?
Ja, har hejat på dig vid Sparven nån gång
Borde vi göra det?
Nja jag njuter så bra av dig via bloggen.
Vad gillar du mest med bloggen?
Att det är lite blandat innehåll!
Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Ja jag tillverkar kåsor, & har väl blivit riktigt bra på det tycker jag själv. ca 30st har det blivit.
Var i landet bor du?
Gävle
Hur bor du?
I ett hus från 1963 på Brynäs.
Hur gammal är du?
47 år
Är du kvinna eller man?
Man
Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Älskar dina bilder på gamla miljöer, fortsätt med det & det vardagliga.

Lenaslera sa...

Lite sen med att svara men ändå ...

Hur länge har du läst min blogg?
Av och till har jag läst något år eller två.

Minns du hur du hittade hit?
Faktiskt inte men genom keramiken på något sätt.

Har vi träffats IRL?
nej det har vi inte.

Borde vi göra det?
Det skulle säkert vara trevligt.

Vad gillar du mest med bloggen?
Fin blandning, vi delar flera intressen. Keramiken främst men också loppis och en vurm för gamla hus, jag jobbar inte med det men brukar säga att om jag skulle valt en annan riktning på min utbildning skulle det kunna vara bebyggelseantikvarie. Ett gammat övergivet hus ger mig en särskild känsla i magen, jag vill ta hand om det ... Men jag är informatör, och trivs med det med :)
Bloggen är finstämd på något vis, behaglig, lågmäld men ändå väldigt inspirerande och intressant.

Är du själv verksam konsthantverkare/slöjdare?
Ja jag är keramiker jag med, med samma problem, att jag inte hinner lägga all tid jag vill på keramiken. Men låter det vara så. Tycker om annat hanverk och skapande med, som bokbinderi, sameslöjd och mera ...

Var i landet bor du?
Jag bor i Örebro.

Hur bor du?
I en klassisk 70 talsvilla, byggd 69 komplett med Mexitegel och allt Har provat att bo i gammalt hus och älskade charmen men klarade inte av renoveringen och jobbet.
Vi har inrett i en salig blandning av nytt, gammalt, mittemellan och loppis.

Hur gammal är du?
40

Är du kvinna eller man?
Kvinna

Vad skulle du vilja se mer av här på bloggen?
Fortsätt i samma stil :)

Något ämne som du tycker att jag kan lägga ner?
Nej, allt har sin plats. Förstår din tanke om att mest handla om keramik, så är det med min blogg med men sen kommer ju annat emellan och vill in och hellre väl uppdaterat och lite blandat.

Hälsningar Lena, lenaslera