måndag 22 augusti 2011

Tiden, tiden



Det är väldigt sällan som jag skissar innan jag slår mig ner framför drejskivan. Men nu har jag rafsat ner en del små teckningar i min lilla svarta bok. Inga exakta skisser utan mer små minnesteckningar så jag inte glömmer bort det jag ska göra under den dryga månad som återstår av min föräldrarledighet. Har till och med köpt en väggalmanacka så att jag verkligen kan se att jag SKA göra saker under de här dagarna. Innan inköpet var jag mest rädd för att den här månaden liksom bara ska ticka på och plötsligt vara slut. Utan att jag har förstått någonting...



För det är en del som jag ska hinna med. En hel del keramik ska drejas, såväl befintliga former men förhoppningsvis även nya.



Idéer som har blivit liggandes ska förverkligas...













Och här hemma finns ju fortfarande en hel del att ta tag i. Naturligtvis varken behöver eller ska vår lägenhet vara färdigrenoverad innan jag börjar jobba, men det skulle vara skönt om vissa delar kom till ett avslut.

Och ni, vad har ni för projekt inför hösten?

10 kommentarer:

Åsa sa...

Hej visst är det bra med en idébok. Lyckas bara aldrig få till det, har påbörjat många och fått många i present. Men nu skall det bli av ! Här laddar jag inför verksta´n. När tre beställningar är färdiga väntar projektet "sitta, ställa, hänga" kort och gott - pallar, grytunderlägg och roliga krokar. Du, Duro skulle ju älska dina skisser med tekannor. Tänk en kökstapet av en Gävlekeramiker - jag lovar att jag kommer bli den första att beställa. Huset här skall stå klart för inflytt under hösten 2012. Tills dess skall det väl finnas en tekannetapet !
åsa ingårda

Lisa D-H sa...

Jag har en liten fråga, de där runda keramikplupparna (förlåt min bristfälliga fackterminologi) på bilden i inlägget, är de på något sätt till salu? Jag jobbar mycket med silversmide och tycker de skulle vara underbara att fatta i en ring eller till en berlock. Otroligt vackra färger!

Ulrika sa...

Lisa: det kan vi nog ordna! Låter som en fin ide! Maila mig på ulrika at ulrikaolsson.se så får vi göra upp affären! Kul!

Teres sa...

Och finns det i så fall sedan möjlighet att köpa en sådan silverring med Ullis keramik, undrar man ju ivrigt?
Roligt att det uppstår nya idéer i kommentarerna! Du har kanske världens bästa läsare?

marie-louise sa...

Ahh, dina muggar är bara hur mumsiga som helst!!!!!!!!!!

Elin F sa...

Jag ska lära mig att spela fiol :) det är mitt projekt!

Maud sa...

Åh skissbilder är så fint! Mera!

Åsa Almkvist sa...

Läsa otroligt enkla böcker på franska för att fräscha upp min franska, ta bort den broderade märkestexten på min nyinköpta kofta och brodera egen text, börja på att sticka sockor till barnen men framför allt ! försöka lämna tid till egen kreativitet, så får man se vad som händer.... : ) jag skriver INTE upp detta i en kalender eftersom jag vet att det är orealistiskt att hinna allt detta för mig denna höst, men ändå! vill passa på att tacka igen för din fina blogg. Alltid inspirerande att läsa! Och tack för kortet från Etelhem, hoppas det var ok att jag sparade ned det.. blev lite nostalgisk. kram Åsa A

Ida sa...

Hej!
Jag var hos Åsa på butik Inneberga idag och köpte en av dina fina blomkrukor med fat. Då kom jag på att jag önskar mig att du ska göra ampelkrukor. Det finns så lite fina ampelkrukor att köpa och du har så många fina mönster som skulle passa så fint till ampelkrukor hemma i mitt gamla hus, tex rand, blomma... Eller bara mörkt naturfärgat med prickar som tekannorna...
Jag framförde min önskan till Åsa och hon tyckte jag skulle skriva till dig direkt.
Ha det bra! Du gör fina saker. =)
Hälsningar
Ida

Ulrika sa...

Ida! Ja, kanske det! Amplar har väl varit lite i skymundan ett tag nu. Väl? När jag växte upp, under 1970 och 1980-talet, var ju amplar väldigt hett. Men man kanske ska ta och ta upp såna igen? Ska fundera på det!