onsdag 26 augusti 2009

Om avgränsningar

Staket kan se ut på en mängd olika vis. Runt moderna villor finns oftast låga, ganska stabbiga staket, med brädor och däremellan ett relativt smalt mellanrum. Effekten blir att man mest ser brädorna och inte mellanrummen.

Gamla spjälstaket tillhör mina favoriter. Som ett smycke ringar de in gården. En bra tumregel är att det bör vara minst 1½ gång spjälans bredd i mellanrum. Det gröna staketet ovan är det finaste jag har stött på hittills. Mellanrummet är så brett som 2½ gånger spjälans bredd. Ett avgränsande staket som ändå gör gränsen mellan utanför och innanför diffus. Det finns i den lilla byn Kalvsnäs i västra Gästrikland.

3 kommentarer:

Annika sa...

Trevligt staket. Jag gillar särskilt hur topparna är avsågade!

Unknown sa...

Jag håller med, ett ovanligt vackert staket!

Celias Spetsar sa...

Tack för titten inne hos mig. Jag har varit lite slö med inlägg i sommar,men återkommer med sommarminnen, ska bara...
Vilken inspirerande blogg detta var då. Gillar också det gröna staketet, grönt är ju ganska bra med tanke på att algerna inte syn så tydligt :-)
På återseende.