onsdag 11 mars 2009

Om bakning, mat och andra sinnligheter

Min kära vän och forna kollega Kattis, har nyligen startat bloggen Krinolinas kök om matlagning och bakning. Det var ju från henne som jag fick receptet på de där goda ingefärsbröden som jag skrivit om här.

Kattis är väldigt duktig och påhittig i köket. Hennes kök är en dröm för oss som gillar 1940-talet. Höga skåp och fina lådhurtsar. Gott om plats. Där är det alltid något på gång. Något gott på gång. Och i hennes trädgård finns fina fruktträd, blandat med fina spräckliga hönor som värper stora och goda ägg, här och där en grå hund och lite överallt finns fina blommor. Vi har drömmar, Kattis och jag. Drömmar om att göra något annat än det vi nu lägger ner mest tid på. Ett fritt liv med vackra ingredienser, kanske man skulle kunna säga.

Bilden ovan har jag lånat från Kattis blogg och den är från den frukostklubb som hon och några vänner har varje fredag. De ses hemma hos någon i frukostklubben klockan 7 på morgonen, äter frukost och pratar och åker sedan till sina arbeten. Låter så himla trevligt! På bloggen kan du också hitta receptet på en mastig och supersmarrig kreolsk bananpaj och på en numer nästan klassisk tuppkaka. Kolla!

1 kommentar:

Krinolina sa...

Vad fint du skriver om mig! Jag blir nästan tårögd. Snyft! Kattis