onsdag 5 november 2008

Snälla skor, del 1 - Vinter

Det är mycket viktigt att ha snälla skor, det är jag och min keramikerkompis Emma rörande ense om. Snälla skor är ofta runda och fina framme vid tårna och de har en snäll och inte allt för dominerande sula. Snälla skor är oftast också sköna skor. Förutom snälla skor så är arga skor och ledsna skor lätta att känna igen. Det är oftast någonting där i tåtrakten som gör det... När ni möter en arg sko så känner ni igen den lika lätt som ni känner igen en snäll sko!

Jakten på snälla skor slutar aldrig. Alltid lurar en ny snäll sko bakom hörnet, redo att flytta in hemma hos mig. Just den här vintern pågår en jakt efter en viss stövel. En sån stövel som antagligen gjordes av Kinnasko på den tiden då det företaget fanns. Jag är säker på att den där speciella stöveln fanns i det kalla förrådet innanför köket hos min morfar när jag var liten. Fast det visste jag ju inte då precis, där luktade bara lite fuktigt och skog och där var det spännande att vara. Och de stövlarna hade varit alldeles för stora för mig... Men nu har jag faktiskt, sånär som på sulan, hittar ungefär en sån stövel jag letar efter. Skogshuggarstöveln.

Här är mina snällaste vinterskor. För att ni ska förstå snällhetsgrejen så rangordnar jag dem i snällhet:

1. De snällaste av dem alla. Löjligt snälla. Riktiga trotjänare kan jag tänka. Fast de här har bara bott hos mig i tre år. Från det danska märket Duckfeet. Mina stövlar har ett fint fårskinnsfoder inuti, vilket gör dem till det säkraste kortet riktigt kalla vinterdagar. I Sverige finns de att köpa här.
2. Jättesnälla boots. De här hittade jag, hör och häpna, på Din Sko för sisådär en fem år sedan. Då fanns även ett par stövlar i samma stil och jag valde mellan stövlarna och bootsen. Idag förstår jag inte varför jag inte köpte båda. De här faller i glömska ungefär vartannat år och är, med andra ord, framme vartannat år. I år är det dags för promenader igen. Rågummisula, finfint.
3. Mycket snälla stövlar från Clarks. Oanvända stod de på hyllan i en secondhandaffär förra vintern för 30 kronor styck. Min storlek. Sulorna är fina med knivar och gafflar på.


4. Snälla, men ändå coola. Klassiker från australiensiska Blundstone som grundades 1870. Innan dessa två par har jag också haft ett par bruna. Utan tåhätta är de finast. Och snällast. De beiga, som är jättesnälla i mocka, är dock väldigt små, lämpar sig bara för korta promenader eftersom tårna blir lite trängda. Dockskor.


5. Slutligen; snälla och pålitliga kängor från svenska Lundhags. De här kängorna kan man vandra genom vatten och snö med utan att bli blöt om fötterna. De här är fina till både jeans och klänning. Lite skogshuggare. Favoriter just nu.

7 kommentarer:

mette sa...

Næ hvor fint...kunne ikke lade være med at grine lidt....for jeg har nemlig også de første støvler du viser ..duckfeet....andefødder....Jeg købte dem da Seth var 2 måneder gammel og nu er de bare ved at være rigtig lækre Jeg har faktisk skrevet en post om de her støvler (og en taske ) som jeg hellere må få pucliceret. Liebling skriver også om dem hele tiden. Jeg vil mægtig gerne have et par sandaler i fransk stil i sort ( også andefødder ) de er rigtig fine. I danmark bliver de også kaldt pædagogge støvler... :-D

Till Kaisas förtjusning sa...

Vilken härlig kavalkad i skor!

Nu ska du få höra! Jag har haft ett intresse för keramik som legat latent i många år. Då jag för ett tag sen surfade in på din sida blev jag så förtjust och inspirerad att jag anmälde mig till en intensivkurs i keramik :)
Igår var första dagen och den var verkligen INTENSIV!! Tror knappt jag tog till mig hälften. Känner du till några bra sidor på nätet som tar upp olika tekniker och annat matnyttigt?
Är jättetacksam för svar :)

prettywithribbons sa...

wow - everyone's shoes are so clean!~

Ulrika sa...

Mette: själv är jag sugen på de svarta stövlarna utan foder... Och också kanske någon sandal...

Tillkaisasförtjusning: Tack så mycket! Vilken kompimang, att få en person så inspirerad att den börjar med keramik!Du kan kolla in på www.keramik.ifokus.se som är en matsnyttig sajt. Börja prenumerera på tidsskriften Konsthantverk och hämta inspiration på Konsthantverkarna vid Södermalstorg i Sthlm, samt på Blås och Knåda och Kaolin på Hornsgatan i Sthlm. Sen återstår bara övning, övning, övning. Jag har jobbat med produktionsdrejning under 8 somrar och jag har hållit på med keramik sedan -92. Det tar tid att bli duktig!

Prettywithribbons: Yes! I like clean shoes!

Anonym sa...

De där skogshuggarstövlarna ser verkligen ut som att de skulle vara skapta för dig. Kul! Har du surfat dig fram till dem? För övrigt finns det ganska snygga mc-stövlar på Vagabond. Jag är nästan sugen... Du eller jag? Eller bägge?

Annika sa...

Ända sedan jag såg dina duckfeet i det här inlägget har jag också velat ha ett par! Ser att jag inte lämnade någon kommentar, men jag gillade verkligen stövlarna. Nu har ett par duckfeet (likadana som dina) kommit hem till mig och jag är såååå nöjd. Har vaxat in dom och håller på att gå in dom inomhus än så länge! Jätteskoj att du skrev om dom! /Annika

Ulrika sa...

Annika! Grattis till dina nya stövlar! De kommer att följa dig länge!