söndag 23 november 2008

Skogshuggarstöveln - jakten

Ja, får man en idé så får man och ibland kan det vara svårt att få den ur huvudet. Så är det för mig nu och det gäller den där skogshuggarstöveln som jag har skrivit om förut.

HUR svårt kan det vara att göra en enkel stövel, med en riktig sula i läder? En stövel som har rund tå, utan att för den skull ha tåhätta? En stövel som har ett rakt, ganska kort skaft som liksom är lite brett? Svart? I snyggt skinn? En sån stövel som kommer att hålla resten av mitt liv?

Igår hittade jag skogshuggarstöveln på en loppis för 40 kronor! I storlek 36, kan jag tro. Det är ganska litet, även för en person som jag, som har små fötter. Men det här stöveln har alla de kvalitéer jag söker! En riktig sula, hållbart svart skinn, som man kan putsa upp så att det blir blankt och fint. Rund fin tå och ett enkelt skaft. Men skaftet är för smalt upptill för mig, så det blir till att lämna in dem till min favoritskomakare på Söder i Gävle. De ska få ta av skaftet lite och kanske också bredda det en aning. Sen får jag hoppas på en varm vinter som inte kräver raggsockor...

Men tro nu inte att jakten på skogshuggarstövlarna är över. Nehej då! Finns de i storlek 36 så måste de ju finnas i storlek 38 också och dem ska jag hitta!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Fy fasen va snygga! Precis vad jag vart på jakt efter oxå och så köper man nåt som liknar lite men så blir man ju ändå inte nöjd för det är sådär de ska se ut och så blir de nästan aldrig använda. Jag ska hålla utkik åt dig så kan du ju hålla utkik åt mig, strl 39-40.
Gud vad jag älskar din sida!!

Järpen (hallå det hörs ju bara på namnet att man behöver sånna stövlar då)

Ulrika sa...

Järpen!

Såna där stövlar står ju någonstans, det är ju bara så. Personen som äger dem nu ska bara hajja att de inte behöver dem längre. Att vi finns. Vi som behöver dem!

Anonym sa...

Dockstaskon har sådana stövlar. De har iaf. haft.