måndag 24 november 2008

Måndag

Den här veckan är jag ledig. Så kan man faktiskt säga. Egentligen är jag snart arbetslös. Just nu gör det inte så mycket för jag vill ha tid över för sånt som jag helst vill ägna mitt liv åt. Virka, promenera, dreja, baka, fika, läsa, mysa...

Den här måndagmorgonen har varit fylld av lite pyssel inför julmarknader. Soffan har blivit min nya pysselplats och känns nu väldigt inbonad och bra! Så har jag funderat mycket över det jag hörde på en kurs förra veckan. För att något ska betecknas som norm så räcker det med att 35 % av den undersökta gruppen tycker eller gör på ett visst vis. Det är norm. 35 %. Det betyder att det finns 65 % kvar som tycker eller gör på ett annat vis. I vissa situationer, där jag kan känna mig ensam, är jag alltså i själva verket i mycket gott sällskap av den stora massan! Norm är helt enkelt något som betecknar en väldigt liten grupp. Norm - normalt. Vad är det?


Jag har haft tid att äta en god frukost med nybakade morgonbullar. Att läsa tidningen i lugn och ro. Fälla en tår över ett fint reportage om en förlamad flicka. Ute snöar det och på radion säger de att trafiken på sina håll står helt stilla i Sverige.

MORGONBULLAR, ca 8-9 stycken
Kväll:
½ pkt jäst
5 dl svalt vatten
1½ tsk salt
1 dl havrekli
½ dl krossat linfrö
ca 9 dl vetemjöl...

Blanda, ha inte i för mycket mjöl. Dela upp i små bullar och lägg dem på en smord plåt. Ställ in i kylen och täck med en kökshandduk. Låt kalljäsa under natten.

Morgon:
Sätt in plåten i en ugn som är 250 grader och grädda i ca 12 minuter eller tills du tycker att bullarna ser bra ut. Pensla med lite kallt vatten då bullarna är ute ur ugnen. Ät!

2 kommentarer:

Annas infall sa...

Fin frukost, här snöade det lite. Men jag cyklade till jobbet i allafall, det var dumt för när jag skulle hem blåste det förskräckligt. Jag fick be om lift:) Ska prova ditt recept//Anna

Haust sa...

Takk for oppskrift, i dag vart det ferske rundstykker til frukost her hos oss. Kjempegode! :)