tisdag 25 november 2008

Första glasyrugnen är färdig!


I morse öppnade jag min första glasyrugn. I det stora hela blev bränningen bra. Ugnen visade sig dock vara lite ojämn så nu har jag justerat temperaturen lite i den bränning jag kört idag. Underbart att ha en egen ugn! Att bestämma själv när jag ska bränna. Bara att köra igång!

Till och från under en period av 10 år har jag bränt i en väns ugn inne i stan. Det har gjort att jag lagt ner mycket tid på att packa keramik, köra keramik, bära keramik, hämta keramik... Att sätta en ugn tar högst en halvtimme för mig, men tidigare gick ju en hel kväll åt till hela processen. Som tur är har jag en snäll pappa som oftast lånar ut sin bil till mig, eller skjutsar mig under vintern då min skrotbil alltid sover. Men att alltid vara beroende av andra och att lägga så mycket tid på att bränna keramiken... Det känns SÅ skönt att slippa det där! Nu kommer jag att få mycket tid över till att dreja!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! det ser fint ut för en lekmans öga. Ser fram emot lördag.

mette sa...

Det er jo sådan det skal være...tillykke med første færdige ovnbrænding....og god arbejdslyst ved drejeskiven...

Annas infall sa...

Hej...jag tycker att du tillverkar så fina keramik saker. Dekoren på muggarna gillar jag. Själv är jag amatör på keramik, det är en hel vetenskap att dreja...jag har provat tre gånger. Bara att få klösen centrerad är svårt.
//Anna

Ulrika sa...

Annas infall: Du, när jag hade drejat tre gånger kunde jag inte heller centrera en klös! Det var ju jättesvårt! Bara att nöta på så ska du se att det ger sig så småningom!