fredag 21 november 2008

Bra att ha




Tänk att det finns så mycket som är bra att ha. Att liksom ha ett sånt stort lager så att det inte är finns någon risk att just den grejen tar slut.

Hur gick det egentligen till med just den där typen av linnen som jag nu har tretton stycken av? Tretton likadana linnen, där ca 70% är vita. Exakt likadana. Sen kan man ju fråga sig om det är relevant att, förutom de här tretton exakt likadana linnena, ha 35 andra linnen, där en stor del är skrämmande lika de tretton exakt likadana... Meeeen, de kan vara bra att ha!

Och tygerna, hur många tyger kan man egentligen ha? De väller ut från skåp som jag öppnar, de ligger mitt bland kläderna i klädkammaren, de finns på hyllor och de är nedpackade i kartonger som står i förrådet. Någon gång kanske jag kommer att bo stort och då ska alla tyger vara framme och synas på hyllor. Färgkoordinerade. Det kan ju dröja ett tag innan jag bor stort. Tills dess är tygerna bra att ha, ibland syr jag en väska, ibland används de som duk, ibland blir de en liten kjol.

Just det här att jag måste hamstra. Tänk om grejen tar slut och jag står där? Det kan gälla en fin knapp. Lika bra att köpa många, tänker jag. En knapp lossnar ju så lätt och då är det fint att ha fler på lager... Jag måste köpa stora mängder av ringar som jag sedan fäster mina keramikploppar på. Lika är det med örhängena som jag sedan slutför med en liten drejad pärla. Det måste alltid finnas ämnen i lådan så att jag kan limma ihop ett nytt örhänge närhelst jag önskar.

Någon som känner till syndromet och vet om det gjorts någon forskning på det?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hihihi! Det finns något som kallas compulsive hoarding, dvs tvångsmässigt samlande. Men om jag inte minns fel så rör det sig faktiskt mer om svårigheten att göra sig av med saker snarare än att skaffa nya. Och det gäller allt. Tidningar, sopor, kläder osv osv. Behandlingen går ut på att gradvis kasta saker...

Sol i Sthlm!

/Terés

Ulrika sa...

Aha, ja, där kanske jag inte riktigt är...

Än.

ingrid sa...

Drömmen för mig är att komma till en orörd vind i ett gammalt hus.

Annas infall sa...

Jag har fått köpstopp!! Fast jag smyghandlar..hi,hi,hi.
Först hade jag ett förråd, det blev förlitet då fick vi bygga på ett förråd till. Så det är fullt nu med möbler. Annars samlar jag på alla grejer som är bra att ha. Gamla fönster, fina brädor, beslag, tyg, vackra stenar, glasflaskor, ståltråd, pärlor, knappar, nycklar, muggar....man vet ju aldrig när rätt tillfälle dyker upp..
Det där med drömmen är rätt så intressant..Det är en återkommande dröm för mig att jag går och letar i lådor på en gamal vind.//Anna

Ulrika sa...

Precis! Rätt vad det är bor man ju i ett jättehus och måste fylla det med grejer och tänk, man kanske har en jättestor sommarstuga OCKSÅ! Förresten så kanske man också öppnar en butik... Då är det minsann bra att ha grejer på lager.