söndag 9 november 2008

Snälla skor, del 2 - Höst och vår

Det finns snälla skor för alla årstider och här kommer de som lämpar sig bäst då det inte är allt för kallt men inte heller för varmt; höst och vårskor med andra ord.

Börjar baklänges denna gång för att göra det hela mer spännande...

3. När jag bodde på Gotland så hände det rätt ofta att vi åkte till Lanthandeln i Väte. En lokal ICA-affär där tiden länge stått stilla. På väggen utanför butiken mötte fortfarande Icander och Monica, på andra ICA-affärer hade de varit borta länge, länge. Personalen i den här affären hade fortfarande såna där förkläden som matvarupersonal hade när jag var liten, på 70-talet. Alltså såna som oftast var buteljgröna eller vinröda och som bars över den privata klädseln. Såna somvar i ett icke naturvänligt material.

I lanthandeln i Väte fanns en salig blandning av konstiga Knorrsåser i förpackningar som man liksom mindes helt vagt. Där fanns gamla, oanvända kläder, mest med inriktning på fritidsaktiviteter och jordbruk. Här fanns drinkglas med bilder på lättklädda damer. Och här köpte jag en förpackning med textillappar i form av tegelväggar, såna som man ska laga hål i kläderna med. "Hål i brallan" hette lapparna.

OCH, här fanns skor! Gamla, oanvända skor. Fina skor, riktiga kvalitetskor. Dessa kommer från Ecco och ingick säkert i någon av deras kollektioner under slutet av 1970-talet - början av 1980-talet. Dessa är mina andra par, de första sprack i rågummisulan. Det har de här också gjort, men den snälla gamla skomakaren som bor i närheten av mina föräldrar, lagade dem.

2. Snälla skor från Clarks. Under en tid gick de, inom min närmaste bekantskapskrets, även under benämningen smygarskorna. Man kan ta sig fram absolut ljudlöst med dem. Inköptes 1998 om jag inte minns fel och de är fina än, tycker jag.

3. Snällaste höst/vårskorna är mina skor från Birkenstock. Skickades efter från England. Året var 1999, tror jag. De var mycket dyra, dyrare än några av mina tidigare skor. Jag hade lite ont i magen för det. Ända tills de kom och visade sig vara de absolut skönaste skor, alla kategorier, som jag haft. Jag har valt den bredare modellen, eftersom jag har såna fötter. De bredare Birkenstockmodellerna är finare än de smalare, tycker jag. Men herregud, man ska ju ha såna som passar sin fot! Och om jag inte minns fel, så kan man lämna i skorna och få sulan utbytt när den är slut. Gillar när saker håller länge och är möjliga att laga.

Inga kommentarer: