tisdag 2 mars 2010

Nya och gamla tag


Japp, jag fick snabbt ta lite nya tag med de här krukorna till Gästrik Konst. Inte helt oväntat gick det så mycket smidigare att dreja och forma och montera ihop dem, än vad det gjorde den senaste gången! Övning ger verkligen färdighet! Bilderna visar dem innan jag engoberade dem, men nu är även det gjort och de står och torkar i verkstaden.

Några tidigare krukor var fortfarande obrända och den här gången sänkte jag gradantalet i ugnen och då funkade den tunna engoben! Det här blir de enda rektangulära krukorna som jag kommer att ha med på utställningen. Tycker mycket om dem och tänker att det blir fint att servera mat i dem. Sallad... coctailtomater... rädisor...

7 kommentarer:

marie-louise sa...

Dom ser ju kanonhärliga ut, vilket svung du har!

MiA sa...

Superfin den rektangulära formen! Och de andra kommer bli hur snygga som helst :)

fale artut sa...

Jag tycker att detta ser MYCKET lovande ut!

metamorphosis sa...

Alltså, de där små randiga tassarna på krukorna tyckar jag verkligen förhöjer hela krukan!
Tänk att ngt så litet kan göra så mycket...

med nål och tråd sa...

oj, ja verklien svung i leran. Den fyrkantiga ser ljuvlig ut! Jag kan tänka mig att du är en mästare på att pynta pepparkakshus, med tanke på vilken fingerfärdighet du har med att dekorera alla dina alster på fri hand.

hoppetossa sa...

Jag tycker att du gör helt fantastisk keramik! Lycka till med allt! Fru Inez

Bland nystan o papper sa...

Hej!
Tycker mycket om din blogg, titta in på min blogg så har du något trevligt att hämta :)

http://www.nystanopapper.blogspot.com/

Malin