tisdag 17 maj 2011

Ett förlängt liv

Emellanåt häpnar jag över den kreativitet som finns inom bloggvärlden! Finurliga lösningar och bra tankar. Häromkvällen gav jag mig ut på en liten bloggtur och hamnade hos Ekopyssel. Där hittade jag den här fiffiga länken, som hon i sin tur hade hittat hos Onomak.

Jag beslöt mig genast för att prova!


Således sydde jag ihop, inte bara en, utan två bodyförlängare. Klippte sönder två gamla bodys som fått fula fläckar, överdelarna kommer jag att spara som tröjor. Så extremt smart och egentligen så himla självklart med den här förlängaren, men jag hade nog aldrig kommit på idén själv. Det är ju så, bodysarna blir för små innan de knappt har hunnit användas. Vissa har jag tänkt att sy av med overlocken, men det är ju väldigt synd för då förstörs ju själva plagget och tröjor sitter inte alls lika bra på en sprattlig bebiskropp som en body.

Dock kunde jag erfara att inte ens samma klädesmärken kör med samma typ av tryckknappar i sina bodys, så det gäller att ha kanske ett par, tre olika förlängare att alternera med. Förlängarna överlever dessbättre olika storlekar på bodysar och hänger alltså med även till nästa storlek. Och nästa. Och nästa.

Återbruk och förlängning av plagg när det är som bäst! Tackar för tipsen!

7 kommentarer:

Clara sa...

Men vad smart! Tack för tipset, även om det dröjer innan jag kommer använda det ska jag tipsa andra.

matilda sa...

Jag tror att dessa finns att köpa färdiga ocks. DÅ kostar de säkert väldigt mycket pengar jämfört med vad det kostar att göra själv(samtidigt som man tar tillvara på något som man annars inte skulle använda...)

Charlotta sa...

He, minns att jag gjorde något liknande med mina egna bodys i början på 90-talet. Var ju himla populärt ett tag där. Jag hade två favoriter som krympte i tvätten. Men en liten förlängninng i grenen hängde de med ett tag till :) För övrigt inte alls ett praktiskt plagg för vuxna. Däremot mycket bra på bebisar.

metamorphosis sa...

Ja, jag såg också det där tipset och kommer säkert att testa det!
Med tygblöjerumpa så blev många bodys urvuxna snabbare än kvickt..

Har annars läst tipset att sätta igen bodyn med en vantklämma - men detta känns ju betydligt smidigare!

Petra sa...

I have no idea what you're writing but if it is what I think it is then I have to say: "You clever woman!!" Such a good idea!

Ulrika sa...

Petra! I have to tell you that the idea wasn't mine! But I agree with you - clever idea!

Linda sa...

Så brutalsmart!