måndag 14 december 2009

Det kanske räcker nu



Det står mer och mer klart för mig; jag har mycket svårt att motstå fina loppisstövlar... Hur många kan jag egentligen behöva, det undrade jag för tre veckor sedan. Messade frågan till min kompis Terés och vi enades om att man kan få köpa hur många stövlar man vill om de kostar 40 kronor och man har plats för dem hemma.

Redan i somras hittade jag de första bruna stövlarna på en loppis på Gotland. En bit in på höstkanten sprang jag på ett par höga Graningestövlar utan snörning, på Erikshjälpen i Gävle. De var verkligen efterlängtade och har följt mig i höst när jag varit ute på jobb. Sen blev det oktober och jag började kolla in skoavdelningen på Myrorna i Falun. Jag kan meddela att Dalabor lämnar in mycket fina stövlar till återvinning... Jag köpte ett par superfina fodrade stövlar med dragkedja i skaftet. Bara det att de var lite för stora, det liksom klafsade om dem när jag var ute och provpromenerade och vid hälen blev det ett konstigt veck... De har redan erbjudits en vän, men var för små för henne. I veckan ska de få följa med mig tillbaka till Falun för att provas av en kollega. Kanske kan de få flytta till henne sen...

Efter det nederlaget kändes det ju extra bra att jag veckan därpå fann mina Nordlöfs! Mina exklusiva stövlar!

Så, för tre veckor sedan hittade jag Perla på Myrorna i Falun. De är fodrade med fårskinnsfoder och nästan helt oanvända. Det var då jag på allvar började fundera över hur många stövlar jag egentligen behöver. Bestämde mig, trots Terés kloka svar, för att jag inte får köpa några fler nu. I alla fall inte före jul...

Men så var jag i Stockholm och besökte Beyond Retro och där stod de här höga bruna stövlarna med riktig lädersula och fin form... De här blir de sista, tänkte jag när jag nöjt klev iväg med min tunga påse innehållande mitt nya fynd... Efter att stövlarna har blivit omhändertagna av mina favoritskomakare i Gävle, har de nu följt mig hela helgen. Det går att ta stora kliv med de stövlarna!

Jag vet inte vad det är som händer, men när jag ser så där fina gamla stövlar på en hylla, får jag liksom ökad salivutsöndring och känner att jag är utsänd för att rädda dem! De är för bra för att lämnas kvar. Att vissa stövlar sen visar sig ha fel storlek, ja, till det återkommer jag i senare inlägg...

18 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Riktigt snygga fynd!
Jag skulle behöva låna dina "stövelögon" när jag är på loppis! Jag hittar aldrig skor/stövlar.
Får nog ta mig en tur till Dalarna...

med nål och tråd sa...

Ja kanske är det något med evolutionen. En muterad gen som ökar salivutsöndring så fort Ulrika får se snygga stövlar.

Väldigt fina är de. De passar som handen i handsken eller ska vi säga foten i stöveln

terés sa...

Haha, du saliverar alltså! Och räddar stövlarna. Klart det inte går att motstå då! Jag vidhåller mitt svar.

Lilla Blanka sa...

Hej!

Hittade hit via en annan blogg och måste säga att din blogg är jättetrevlig!

Fint stövelfynd!

Keramiken som syns på bloggen, är det du som gjort den?

Kram
Mia

Margita sa...

Fortsätt att stövla på jag hoppas att du har en stor garderob

Ingrid sa...

Jag kan erbjuda en stövelförvaring
under sommar tid. Jättefina stövlar, du har då blick för mysiga
saker!

Ulrika sa...

Härligt! Bravo! Fortsätt så!

Stärkt av era uppmuntande kommentarer kanske jag tar en tur till Myrorna på lunchen idag...

Mamma, ja, jag undrar om stövlar kanske behöver sommarförvaring, precis som pälsar eller vinterdäck?

Och, Lilla Blanka, ja, det är för det mesta min keramik som syns på bloggen. Mer ser du på min hemsida: www.ulrikaolsson.se

med nål och tråd sa...

Ja det är en önsketanke att den skulle fatta hur många besökare du haft tidigare.

Alexandra sa...

Åh, vi har samma mutation, men man blir ju så glad när det är stövlar i rätt storlek (mina 39-40), bra skick o rätt pris (under-runt 100kr)! Så klart du ska fortsätta köpa, måste ta vara på sina "stövelögon"! Blir det för många kan vi ju alltid öppna en stövelaffär!

Ulrika sa...

Bra idé där Alexandra! En stövelloppis! Fatta om en sån fanns! Herregud, jag skulle bo där!

artycho sa...

Looking at the pictures I understand you are probably showing those boots?! they are great! I realise too that I missed a fantastic draw earlier on! what ashame those cups are gorgeous!

Vintage Fairy Tales Rebecka sa...

Önskar jag var i dina skor, jag menar stövlar!
Jag hör aldrig några stövlar som kallar på mig,
ska jag ha någonting på fötterna får jag själv ropa som en galning!
Däremot finns det ju andra mer eller mindre nödvändiga ting som bokstavligen slänger sig efter en!
Ha en bra dag
Rebecka

ahardslojdlife sa...

haha det där med utökad salivutsöndring var jättekul! Känner igen det lite, jag samlade på gamla yxor och timmerbilor ett tag, väldigt opraktiskt att samla på. Kan förstå om din hall känns lite överbelamrad ibland, men stövlar är nog helt okej i jämförelse med mycket, till exempel yxor.

Unknown sa...

De där stövlarna på de två nedersta bilderna är ju hur snygga som helst! Det är ont om snygga loppisskor i storlek 39/40.

Ulrika sa...

Ahardslojdlife: Ok, stövlar låter bättre än yxor, går liksom att stuva in vart som helst och även om en garderob blir full och stövlarna faller ut när man öppnar, så är skaderisken minimal jämfört med att ha en garderob fylld med yxor...

Johanna: 39-40? Tycker jag att det brukar finnas gott om! Verkar ha funnits många tanter med den storleken. Just vad gäller skostorlek så tycker jag att det verkar som om folk hade STÖRRE fötter förr. Måste ha sett konstigt ut, med tanke på att folket ju var mindre förr i tiden...

Ska hålla utkik!

UllaMona sa...

Jag hittade dig via en annan blogg, nu har jag tittat runt lite och läst och du har en mycket trevlig blogg...jag kommer gärna tillbaka.
Vilka fina muggar...har du några till salu...vill ha!

Jag har inte så många par stövlar men desto flera par skor...

Kram

Ulrika sa...

UllaMona! Tack så mycket, det var kul att höra att du gillar min blogg! Visst har jag muggar till salu. Du kan se mer på min hemsida www.ulrikaolsson.se

metamorphosis sa...

Gosse, vilket stövelflyt du tycks ha!
Jag skulle säga att det bara är att "go with the flow" och låta alla fina stövlar flytta in hos dig... men så är jag av samlande natur också...