söndag 6 november 2011

Hej keramik! Hej verkstad!



Ja, den finns ju där hela tiden, min verkstad. Tiden räcker bara inte till nu sedan jag börjat jobba. Hur ska jag få till det här egentligen? Ibland, eller rätt ofta, brukar jag tänka att det hade varit smidigt att hålla på med ett hantverk som man kunde utöva hemma. Bara lägga åt sidan, ta vid när man har 10 minuter över, lämna i 3 veckor osv, osv. Så är det inte med keramiken. Börjar jag dreja en dag så måste jag vika de två nästkommande dagarna till beskickning, hänkling, dekorering och engobering. Därför blir det svårt att hinna, och prioritera nu. Men samtidigt...det är ju själva processen som jag gillar med keramiken...
















Igår kväll drog jag hem till mina föräldrar och till min verkstad. Drejade lite grann, inte så mycket, men kom i alla fall ikapp några beställningar och hann dessutom göra lite nytt inför min julmarknad. Som de här små muggarna. Ungefär samma form som jag brukar göra och mönstret känner ni ju också igen. Bara det att de här muggarna är väldigt små, mycket mindre än vanligt. Har fått en väldig lust till små muggar. Det är något sympatiskt över såna. Här hemma har jag några favoriter, bl a den här och de här.

10 kommentarer:

Kerstin sa...

Vad roligt att se dina favoriter. Karin och Anders gick samtidigt på drejarutbildning i Helsingborg. Anders är en stor fan av Karins keramik.

Ulrika sa...

Aha! Vad var det för drejarkurs? De blev ju onekligen skickliga, båda två!

Gila sa...

Så duktigt du är, fina muggar!

metamorphosis sa...

Med tanke på att jag kan tycka att detta att behöva ta fram symaskinen är ett omständigt moment och därför ofta föredrar stickning kan jag föreställa mig känslan inför keramiken... men det du faktiskt hinner med att göra är grymt fint! <3

MrsUniversum sa...

Ahh, jag tycker det verkar vara en fantastisk kombination detta med keramiker och bebyggelseantikvarie. Kanske inte alltid tidsmässigt men vilken annan kombinations skulle vara bättre med tanke på tidsaspekten?

De två yrkena gör att du kan ösa ur fantasin i det ena, hålla dig till lagar och regler men inte vara stelbent, för det kan väl inte en formgivare vara ;-) Att verkligen SE är viktigt inom båda områdena, de befruktar varandra.

Solveig Lövendahl sa...

Å jag tycker muggarna på de övre bilderna är alldeles fantastiskt fina! Vad tar du för sådana?

Ulrika sa...

Solveig: tack! Jag tar 200 kronor för nästan alla mina muggar.

Line Katrin Moe sa...

Du er så dyktig! Jeg liker så godt keramikken din. Jeg heier fortsatt på at du opner en nettbutikk.

Line Katrin Moe sa...

Hei Ulrika. Jeg har lagt igjen svar på ditt spørsmål angåande bildet på bloggen min. Du har kanskje sett det:)Men så slo deg meg i går at vi kanskje kunne gjøre en byttehandel? Jeg ser på kommentarene her at du tar 200 kr for en kopp. Skal vi bytte varer? Håper ikke du opplever det som ufint at jeg spør om dette. Og er du ikke interessert i å ha bilde mitt likevel så bare glemmer vi det hele:)God helg til deg!

Ulrika sa...

Line Katrin! Mycket bra ide! Ett byte! Jag hör av mig!