fredag 19 juli 2013

Semester - tema keramik


Jag har tagit semester från min drejning. Men bara några veckor efter min semester är jag ledig från jobbet igen för att arbeta med min keramik i en hel vecka. Så jag känner mig ganska cool med att inte dreja nu. Jag kommer att få göra det i massor snart! Däremot så har jag bränt några ugnar med beställningar under den senaste veckan.


Jag har gjort fler grejer i den rosa glasyren som jag berättat om tidigare. En alldeles speciell semesterservis har jag gjort till mitt eget lilla hushåll. Idag invigde vi den alla tre. Skålens storlek är perfekt för en familj som inte äter mängder av yoghurt! Och koppens hänkel är jag så nöjd med, hur den rätt uppkäftigt står rakt ut och hur den känns att hålla i handen. Den känns bra!



Jag har bränt en massa beställda stora blomkrukor med fat. Nu har jag gjort dessa krukor och de här mönstren sedan 2002 och tänk, jag har inte tröttnat än. Storleken har varierat något genom åren. Från början var krukorna rätt små och förblev så under många år. Under de senaste åren har jag börjat göra krukorna större, det var ett eget behov som styrde beslutet. Jag ville ha större krukor till mina pelargoner.



De här tallrikarna har varit färdiga rätt länge. Tanken var att de skulle åka iväg till något av mina försäljningsställen, men så fick en av tallrikarna en udda skada i glasyrbränningen och det kändes inte rätt att skicka iväg ett udda antal. Nu har vi tallrikarna här hemma, kanske behåller vi dem själva eller så ska de säljas.



Mer i rosa! Enkla, cylinderformade krukor i varierande storlekar. Tänker mig att de kan användas till allt från blomkruka, vas eller en skål för chips eller varför inte en somrig potatissallad? Såna här krukor kommer jag definitivt att göra fler av. Formen är extremt användarvänlig, tänker jag.



Vår lillkusin Stina fyllde ett år för någon vecka sedan. Eftersom hennes bröder redan har fått en varsin burk av mig, var det ju inte mer än rätt att Stina skulle ha en också. Hon fick dock ingen namnburk - det kanske hon får senare - utan en rosa burk där hennes hårspännen och snoddar kan ligga. Hon har redan nästan mer hår än Majlis! Definitivt mycket längre i alla fall! Burken fyllde jag med en tröja och ett par byxor och underst låg några hårspännen.



Tekannan är en sen studentpresent. En kompis till mig gav bort en liknande tekanna i 50-årspresent till en väninna för några år sedan. Ägarinnans sons flickvän blev så förtjust i den att ägarinnan beslöt att ge henne en egen tekanna i studentpresent. Man måste älska människor som tänker utanför den sk boxen, som ger en personlig gåva, hittad långt från presentkedjornas butiker.

8 kommentarer:

Irene Lundell sa...

Allt är bara fantastiskt vackert! V
Säljer du någonstans i Stockholmsområdet?

Kerstin sa...

Oj, vad mycket fint du har gjort. Dina burkar och krukor är jag extra förtjust i. Härligt att du tar semester på riktigt nu. Det gör jag med. Man måste bestämma sig för att vara riktigt ledig.

Helena sa...

Tekannan är super! Jag gillar speciellt den där dutten vid locket, mycket praktisk.

metamorphosis sa...

Men det måste väl ändå vara en helt klockren studentpresent?! Något som personen väldigt gärna vill ha, kommer att ha användning för - och sist men inte minst, är fantastiskt vacker!

Har nog blivit lite kär i dina raka, rosa skapelser också... SÅ fina! Tycker att det är en så skön kontrast mellan den väldigt robusta formen och den skira färgen!

Susan Billmark sa...

Väldigt vacker keramik du gör . Fantastisk burk! Tack för att du ledde mig till bloggen Heliga Hembygd!
Kikar in igen.
Susan Billmark

Ulrika sa...

Susan! Tack! Och vad kul att du gillar Heliga Hembygd! En toppenblogg, tycker jag!

Anonym sa...

Så mycket fint! Särskilt tallriken. Och rosa burkarna. Och tekannan... Hejja!

Ulrika sa...

SyBonnieTyler! Tack ska du ha! Roligt att du gillar't!