söndag 26 februari 2012

Mjuk och fin historia



Min fantasi går lätt igång på gamla kläder. Det händer nästan med automatik. Jag börjar fantisera ihop vem som ägt plagget och när och var den personen har använt plagget. Särskilt intressant är förkläden, har jag just kommit på. Ett plagg som liksom varit med var dag. Säkert ett riktigt älsklingsplagg för den som använt det!


Som det här. Jag har köpt det på Erikshjälpen och jag tycker att det är så väldigt fint. Alldeles mjukt slitet, ja, faktiskt nästan sönder på sina ställen. Flitigt använt, det syns. Precis vid fickorna har tyget rämnat en gång i tiden och då har ägarinnan helt sonika klippt av lite av knytbanden och lagat i med dessa från baksidan.

Modellen är så arbetad, förklädet är som ett fint plagg! I mina sinnliga drömmar fantiserar jag om att bära förklädet ute, ihop med en fin klänning. Just förkläden, både hela och midjeförkläden, brukar finnas i massor på de loppisar jag besöker. Sällan kostar de mer än 25 kronor. Jag tycker att det är så fint att de hamnar där och inte bara slängs.

9 kommentarer:

marie-louise sa...

Åh, jag håller bara med, om allt du skrivit här på slutet, typ!

Sanna sa...

Vilken härligt inspirerande blogg du har..nu skall jag stilla min nyfikenhet och fortsätta läsa många fler sidor bakåt.. =)

Hoppas du får en toppenfin ny vecka!
Kraaaaam
Sanna

Jessica sa...

Viken skatt! De där typen av lagningar är verkligen vackra, det blir ju så tydligt vilket värde plagget haft (betydligt mer än 25 kronor) och hur älskat det varit. Jag har ett par midjeförkläden som jag tänkt använda till en kjol, men inte riktigt vågat än.

Pia Johansson sa...

Verkligen, så mycket kvinnohistoria. Och ofta vackra tyger. Ligger så mycket omsorg i det där. En utställning kring förklädet och dess historia och berättelser skulle jag vilja se! 1900-tals historia genom förklädesperspektiv typ : )

Maria sa...

Riktigt fint och ser ut att vara en bra modell!dvattll

fale artut sa...

Gamla tyger,kvaliteten, och kärleken som finns i det när någon har tagit sig tid att laga det med omsorg! Vilken tur att Du finns som förstår att uppskatta sådana saker!

Lyllos sa...

Precis så är det. Jag är en ofrivillig förklädessamlerska :) Kan helt enkelt inte låta dom ligga kvar där på loppisarna. Ändå glömmer jag allt som oftast ta på mig dom när jag lagar mat.. får bli ändring på det! Fin blogg det här, ska tiita mera!
Ha det fint!
//Linda

Solveig Lövendahl sa...

Fint! Att lappa, laga, ta hand om är något jag skulle vilja se mer av i dagens samhälle. Och apropå ditt förra inlägg så har jag just gjort ett om fina saker som betyder mycket för mig.

Malin sa...

Förkläden är bland det finaste som finns och som du skiver innehåller de mycket historia. Jag samlar också på gamla förkläden och de allra finaste och de helt urtvättade mjuka med lite hål och avskavningar här och där. Och så tycker jag att vi ska införa förlädesmode, det är ju så fint, och praktiskt.