tisdag 28 februari 2012

Grönska på väg


Det är mycket praktiskt att arbeta på ett museum, det säger jag er! Värdefulla svar på mina frågor är nästan aldrig längre bort än till en kollegas rum eller mail. På mitt jobb finns det tapetexperter, textilexperter, konstexperter... och... krukväxtexperter!


Precis enligt deras råd klippte jag ner mina pelargoner i helgen. I slutet av februari ska det ske, menar de. Naturligtvis finns en massa olika skolor rörande detta, men jag lyssnar gärna på Ann och Ted på mitt jobb!

Nu är det inte så kul i fönstren... Stubbigt och dant. Kalt. Men i varje fönster finns en massa glas med ännu fler skott! Om ungefär två veckor ska jag plantera om de beskurna pelargonerna och kanske är det även då jag ska plantera skotten.

Fast inte bara mina egna. Vi kom nämligen på att vi ska byta skott med varandra. Nästa vecka ska det ske. På jobbet. Mest av allt ser jag fram mot vad Ted tar med. Han lär ska ha ett hem fyllt med en massa olika gamla krukväxtsorter. Han har lovat mig ett skott från sin Rumslönn när det är dags att beskära den. Och framåt våren planerar vi en liten krukväxtturné till varandra, jag och mina kollegor...

5 kommentarer:

metamorphosis sa...

Vilka trevliga kollegor du verkar ha! :)

(grunnar lite på ett svar där ang. prylar också... återkommer)

Ulrika sa...

Stämmer! Väldigt trevliga! Och påhittiga!

Maritas Maskor sa...

Visst längtar man efter växter nu när solen och värmen kommer!
Det ska bli spännande att se vad du byter till dig:)

Tvärslå sa...

Oj vad roligt :)

Anonym sa...

Anna Sjösvärd:Snart kan man åka till Bergabacken i Torsåker och Bergianska trädgården i Stockholm kommer under våren ha en Pelargon utställning med många vilda arter, me like. Jag såg att du fått med mina svärföräldrar fd hus på brynäasgatan 9 på instagram. Jag gillar de där gamla fiskarhusen, speciellt i den miljön. Gamla gefle är också fint, men lite för fiint. Lite som Liidingö, blink blink.