torsdag 23 september 2010

Knarket som tappade fart


Ja, vad bra det gick där tidigt i våras när Elin lärt mig virka mormorsrutor... Vid påsk insåg jag dock att jag aldrig skulle orka göra en bebisfilt med mormorsrutor i flera färger. Under Gästrik Konst började jag därför virka enfärgade rutor i den här lortturkosa kulören.

Och sen? Sen har inte mycket hänt. Trodde jag hade runt 15 rutor i en korg här invid soffan, men det visade sig vara endast 9... Ens en liten bebisfilt känns ju sjukt avlägsen, jag är verkligen ingen snabbvirkare. Men snart när jag slutar jobba, då kanske jag får upp tempot och kommer lite närmare slutmålet? Visst?

13 kommentarer:

metamorphosis sa...

Abselut! Klart du kommer att få färdigt en liten filt iaf! I värsta fall så får du väl virka på rutor allt eftersom bäbisen växer?

Ulrika sa...

Bra idé där! Men bäst att snabba sig i alla fall!

Anna sa...

Ett tips kan vara att lära dig virka ihop rutorna när du virkar sista varvet på varje ruta. Så slipper du sitta i efterhand att virka ihop alla. Det är precis vad jag håller på med nu, och finner det inte särskilt underhållande. Det är bara att googla efter beskrivning :)

marie-louise sa...

Blir nog en fin liten filt till en fin liten bebis...antar att det känns lite overkligt:)

Elin sa...

Eller så kan han/hon ha den som dockfilt så har du några år till på dig ;)

fale artut sa...

Lortturkos! Undrar om det är sånt jag har färgat... Du hinner nog göra så det räcker att värma småtårna i alla fall. I sinom tid! Lycka till med allt!

Elder and Sister Sawyer sa...

Återigen, ledsen för min obefintliga svenska. Jag har blivit nyligen besatt av farmor rutor. Jag älskar dem, men jag är långsam också. Lycka till med ditt barn filt och ditt nya barn. Jag är säker på båda kommer bli vackert!

Ulrika sa...

En dockfilt kan få bli min nödlösning!

Line Katrin Moe sa...

Ni ruter holder til å lage et lite sitteunderlag til en stol. Så tro det eller ei, men du har allerede et produkt:)

Terés sa...

Om det inte vore för att man ofta virkar olika hort/löst så skulle jag gärna virka ett gäng rutor till filten! Men å andra sidan kanske poängen med att ha gjort den själv försvinner lite... Det kan ju bli ett kuddfodral till en mindre kudde till barnet?

Ulrika sa...

Terés, jag har faktiskt tänkt tanken på att leja ut några rutor till virkande personer... Men jag virkar på ett tag nu så får vi se. Alla mina rutor blir olika också. Hårda, mjuka, lite felvirkade och rättvirkade, så det skulle knappast märkas om någon annan var med på filten...

Lottage sa...

Har väldigt många rutor liggandes i ett tunnare garn... och det finns en liten unge som har en filt som blev klar. Fast i grövre garn. Går så väldigt mkt fortare då! :-)

Ulrika sa...

Ja, jag borde kanske gå över till ett grövre garn. Till och med min mamma har nu bekräftat att "Oj, oj, oj, vad tunnt garn, det är svårt att virka med ett sånt tunnt garn." Kändes lite bättre faktiskt!