söndag 19 september 2010

En burk till lilla Kerstin





Det skulle bli den sista beställningen innan mitt drejuppehåll, burken till lilla Kerstin. Det var det absolut sista jag drejade där på försommaren. Döm av min förvåning när det visade sig att locket var sprucket när jag öppnade ugnen... Det är väldigt sällan som något går sönder i mina bränningar och jag tänkte att det var väl typiskt att det skulle ske just då!

Men jag är envis! Satte mig genast ner och drejade en ny burk till Kerstin. Sådärja, nu blir allt bra! Nixpix. Locket sprack även denna gång! Nu får hon snällt vänta på en ny burk framåt senhösten, men hålla till godo med två krukor utan lock så länge. Märkligt, jag har ju drejat många såna här burkar tidigare och aldrig har de ens haft en liten spricka i locket... Nåja, kanske får jag nu tillfälle att utveckla typsnittet från helt friritat till något mer uppstyrt.

Så vill jag tipsa er om flera bloggar som skrivs på mitt jobb, på Länsmuseet Gävleborg. Senast ut är avdelningen Samlingar som startat upp sin blogg. Om ni är intresserade av äldre föremål och äldre handlingar, så har ni här något att se fram mot! Det finns djupa källor att ösa ur, var så säker! Vi byggnadsantikvarier har kommit igång rejält med vår blogg och vi har en massa idéer för kommande inslag! Snart slutar jag skriva där när jag går på föräldraledighet, men kollegorna kör på! Först ut var arkeologerna med sin blogg och de skriver regelbundet om grävningar och andra arkeologiska frågor! Kolla in!

2 kommentarer:

metamorphosis sa...

Vilken otur med locken - men jag är rätt säker på att Kerstin blir väldigt glad även för "bara" krukorna!

Lena Andersson sa...

Vad konstigt att båda sprack.
Lena