tisdag 3 februari 2009

Hemslöjden hemma hos mig

Det är tur att jag har så många kunniga hantverksvänner i mitt liv. Så jag kan fråga om olika hantverkstekniker; material och årtal... Som Ann-Marie eller Ulla på muséet. Det är så roligt att höra när de talar om textil, för de kan så mycket, så mycket! Om gamla textilier. Om nya textilier.

Idag har jag fått lära mig följande om min matta av Ann-Marie:
Mattan är vävd av en kvinna som hette Margaretha Grandin. Hon arbetade för hemslöjden fram till 1969, då hon flyttade till USA. Där kom hon att bli kvar i resten av sitt liv. Tänka sig att Margaretha har vävt mattor åt bl.a. Jaqueline Kennedy! Om man vill se mer textil som är gjord av Margaretha Grandin kan det tydligen vara en god idé att bege sig till Holmsunds Herrgård, vilken hemslöjden inredde.

Min nya matta har funnit sig mycket väl tillrätta i sovrummet, det känns som om den alltid har bott här. Ända sedan huset byggdes. 1946.

2 kommentarer:

Jenni sa...

Mattan är helt fantastisk!!! Jag tycker man kan ana en vibration af Jaqueline Kennedy... Kommer du ihåg "Flanör" et sånt tidigt shopping-center, ordet flanör påminner mig också om den tiden, där kunde hon ha flanerat - eller hur man nu skriver det :-) fin blog du har! kram

Ulrika sa...

Åh, Flanör ja! Finns kvar men har nyligen gjorts om till en dussingalleria... Och det snygga typsnittet, med det fantastiskt fina F´et är tyvärr ett minne blott. Helt ofattbart faktiskt!