tisdag 10 februari 2009

En dröm som blev sann





Idag har jag arbetat som bagare för första gången i mitt liv. Kafé Spegeln på Silvanum, som jag tidigare jobbade på, har fått en ny ägare och heter nu Bistro Silvanum. Kafé Spegeln på stan finns såklart kvar i sin ursprungsform.

Jag har bakat och bakat och under dagen dragit några viktiga lärdomar:
1. Det behöver inte kännas särskilt sinnligt att baka en hel dag.
2. Läs noga igenom recepten innan du börjar baka.
3. Det är inte samma sak att baka en fyrdubbel sats som en enkel.
4. Bakning är kemi.

Det var varmt och en stor varmluftsbakugn är inte något som man blir vän med i brådrasket, är jag rädd. Men detta var första gången, nästa gång går det nog bättre, hoppas jag.

Nu iväg till dagens andra utmaning; första gången på Lindyhopkursen! So long!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Åh GRATTIS!! När du väl är vän med ugnar (som jag vet inte är det enklaste) och recept så kommer du ju att fixa det godaste fikat. Det vet jag! Vad kul!
Hur mycket jobb är det, jag menar är det ngra timmar om dan eller rentav heltid?
Vad fikasugen jag blev nu när jag såg dina sinnliga vackra bakbilder;)
Järpen

Annika sa...

Kära nån, det ser både gott och avancerat ut... /Annika

Ulrika sa...

Inte blir det heltid. Men det är klart, blir fikabrödet superdupergott och känt, så kommer många att fika och då tar brödet slut fort och jag får jobba mer...

Anonym sa...

Jag har ju redan fått smaka dina goda bullar och kakor som verkligen är ngt utöver det vanliga! Efter ngn dag med den ugnen kan du den också! Lycka Till!

Anonym sa...

Jag undrar över de där liksom trekantiga bröden vid sidan av bullarna. Kubb? Smaskig fyllning? Oavsett vill jag smaka en sån nästa gång vi ses!

Ulrika sa...

Tyvärr är det en affärshemlighet som inte kan avslöjas i ett sådant här forum. Kan viska det till dig nästa gång vi ses. En ledtråd kan du dock få: inte kubb.

Anonym sa...

Du vet har man bygger upp förväntningar...

Anonym sa...

Åå vilken fin blogg du har :) Du ger mig faktiskt väldigt mycket inspiration inför mitt liv efter gymnasiet, keep it up!!! :)