måndag 8 december 2008

Min helg

Har nyss vaknat upp efter 12 timmars lång nattsömn... Antar att jag behövde det.


Helgen har varit innehållsrik. I fredags kväll var jag, och 1000 kulturtanter, på invigningen av Länsmuseet Gävleborgs nya fasta utställning Smaken och kapitalet. Den visar textilier ur Hedvig Ulvsparres stora samling, vilken museet fick i gåva 2005. Hedvig var utbildad Röda Korssyster och kom till Hofors herrgård 1904, eftersom brukspatron Per Eriksson behövde en sjukvårdskunnig person efter sin operation. Hon kom att stanna hos Eriksson i hela sitt liv och hon ägnade det åt att samla såväl gamla som nya textilier. En del av dessa kan man nu se i utställningen. Broderier, spetsar, vävar...


Det berättas att Hedvig hade en särskild fablesse för handväskor och att hon ofta bar flera, i fallande längder, över handleden. Inspirerad av det köpte jag två nya handväskor på Erikshjälpens loppis i lördags. Jag brukar vara mycket bra på att köpa väskor på loppis, oftast blir det såna som är i naturfärgat läder. Undrar vad jag ska med alla till? Jag köpte även en fin gammal spånkorg som är stadig och bra. En grön stickad tröja, ett par fina herrvinterskor till en vän, halsband och en brosch. En bra loppis.



Sen gick jag till Aino på Konstra och hämtade mitt fina armband, som visade sig vara en tidig julklapp till mig! Tack så mycket! På Ulvsparreutställningen finns en monter fylld med gamla vävda band. Jag skulle ha haft armbandet redan under invigningen på fredagen...



Igår var jag med på julmarknaden på Länsmuseet Gävleborg. Där var FULLT med folk! Det är alltid kul att prata med människor som tittar på, eller köper min keramik. Alltid får jag någon värdefull komplimang eller tips om nya former. Jag fick köpa ett par fina spetsstickade tjocka sockor från Estniska föreningen. Mycket fina att glida omkring i här hemma. Tackar till Micke som tog korten från utställningen.


Tror att jag ska följa upp den här 12 timmars sömnen med mitt första besök på stadens badhus. Det byggdes om för sisådär en 10-12 år sedan och jag har alltså inte varit där ännu... Tänker på den varma bastun och bubbelpoolen...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Åh! Här är det julbord och snorig Anna för hela slanten så jag kommer aldrig på nån julmarknad eller fin utställning. Fyndad iaf en jobsduk på loppis för en dryg vecka sedan för 1 krona.
Vackert armband du fick i julklapp!

Järpen

mette sa...

Hej Ulli ...ville lige skrive for at fortælle at du er en super blogskriver....altid en god historie bag med masser af substans...knus fra Mette...

Ulrika sa...

Tack så mycket Mette, vad snällt skrivet!

Och Järpen, hoppas du står ut i julskinkeångorna...