lördag 28 mars 2015

Inte vilken kofta som helst

4

Ni som har hängt med här ett tag vet att jag är väldigt svag för stickade koftor. De flesta jag har är gamla, fyndade på loppisar. Det är inte den här. Den är helt ny och stickad bara till mig!

2

1

3

Det är fantastiska Dödergök som stickat den i ett hantverksbyte vi ska göra. “Ska göra” för att keramiken hon ska få av mig är ännu inte färdig. Men jag har fått koftan!

Den har föregåtts av många mailsvängar. Utbyte av foton på olika koftor, inspirationsbilder och mönsterfunderingar. Efter bara några mail var Erika helt med på vad jag var ute och for efter. Hon hittade ett mönster, men var tydlig med att säga att det skulle fungera som en grund, hon skulle kunna ändra i det precis efter mina önskemål. Provbitar skickades till mig så jag fick känna på olika garnkvalitéer. Vi enades om garn och kulör. Erika fick mina mått och satte igång.

6

5

Och mina önskemål då? En rak, nätt koftkropp, hög v-ringning, inga resårkanter som drar åt, inga höga resårkanter, inga detaljer som sticker ut. Jag önskade mig en enkel, tidlös kofta som jag kan leva med länge.

I torsdags fick jag koftan med posten. Så himla perfekt! Spana in detaljlösningarna! Jag är så imponerad över Erikas skicklighet. Tänk att kunna freestyla en kofta! Till någon annan än sig själv! Jag är så nöjd med koftan!

Imorgon bränner jag Erikas keramik och om några veckor kommer vi att ses för första gången. Hon kommer nämligen hit för att hämta keramiken. Ska bli kul att ses efter så många års bekantskap via bloggar och Instagram!

6 kommentarer:

Solveig Lövendahl sa...

Underbart med hantverksbyten och så lyxigt att få en superspecialgjord kofta! Fin och väldigt tidlös.

Halmoxen sa...

Vilken fin kofta; den är verkligen tidlös precis som du skriver och passar till det mesta. Jag förstår att du är supernöjd. Så fantastiskt roligt med hantverksbyten.

Malin sa...

Koftan är heeelt fantastisk. Passa dig på pricken!

fale artut sa...

Så roligt att ni kan uppskatta varandras arbete, och utnyttja era kunskaper på ett magnifikt sätt. Heja!

Anonym sa...

Så enkel och fin kofta. Lite 40/50-tal över den. Klär dig perfekt. Vad grym hon är, Dödergök. /Teresa

Anna sa...

Hejsan! Jag ville typ bara säga att jag gillar din blogg. Började kolla den när jag fick för mig att lära mig dreja (på riktig basic-nivå alltså) för nåt år sen, och när du köpte huset blev det ännu roligare att följa! Letade efter dig på instagram utan framgång tills jag hittade dig just gnm dödergök. Klart slut, tack för fina bilder och inspiration! Anna