söndag 22 mars 2015

Inspirerande just nu

5 

4

7

Jag kan hitta inspiration lite varstans. Inspiration till min keramik får jag inte bara från andra keramiker och deras verk, ofta hittar jag inspirationen i till exempel textil. Och så där är det med allt jag inspireras av. Jag kan hitta inspiration till bakning när jag tittar på en interiör, eller inspiration till sommarhuset när jag ser bilder på bakverk…

6

2

3

8

20

222

9

10

16

Här är några av de bilder som jag har i min kamerarulle, avfotade för att jag inte ska glömma bort dem, eller fotade i språnget just när jag passerar något spännande.

17

19

23

Under den senaste tiden har jag börjat tycka att ekologiskt nybyggda hus är så himla spännande! Hade jag mycket pengar och gott om tid, så skulle jag väldigt gärna ge mig in i ett sånt projekt. Går igång på smarta isoleringslösningar, energisnåla uppvärmningssystem och naturmaterial som tegel, lera och trä. Huset skulle gärna få ligga som det på bilden ovan, i en skogssluttning.

 

Bilderna ovan:

1: F a n t a s t i s k t etenithus inte långt ifrån vårt sommarhus.

2: Annat favoriteternithus nära vårt sommarhus. Älskar hela den lilla gården där den ligger i en skogsglänta.

3: Jättegullig liten gård några mil norr om Gävle. Någon gång kanske jag vågar fråga om jag får gå in.

4: Bolltistel vid sommarhuset, fotad en av de sista semesterkvällarna förra sommaren.

5 och 6: Rödmålat växtskåp. Fotat ur en tidning hos mamma, minns dessvärre inte vilken.

7: Växthus/uterum i grånat trävirke. Från Instagram. @kettu_repolainen

8: Grönt miniväxthus. Från Instagram. @sternerssomnad

9: Växtskåp. Husmoranna

10: Bukett med Dahlior och Hortensia. Från tidning hos mamma.

11: Lapptäcke med stora, gamla mjuka tyger. Hedvigs Trädgårdskafé, Gävle.

12: Keramikvas, Slottsträdgården, Ulriksdal. Skaparen framgick inte av bildtexten tyvärr.

13 och 14: Nybyggt ekologiskt hus utanför Umeå, Kloka hem, nr 1, 2015.

15: Nybyggt hus från en tidning hos mamma.

4 kommentarer:

Teresa sa...

Förstår dig precis. Har drömt om ett ekologiskt hus i åratal o ritat på egna hus lika länge. Ett järnvitriolat hus med mkt smart förvaring, djupa fönster i isolerande tjocka väggar. Inte det minsta vräkigt, bara enkelt, smart o snyggt med bra materialval. Undrar om vi någonsin kommer att ha råd. (Borde kanske blivit arkitekt, verkar hur kul som helst.)

fale artut sa...

Det är roligt att vara arkitekt i det lilla..... jag har en fråga, fönsterfoder ser jag att det finns på några av husen med eternit. Hur är de fastsatta? Man vill ju inte göra så mycket i själva plattorna, de går lätt sönder. skall man förborra innan man fäster dem? Jag lägger in en bild på vårt eternithus. Kul att du visar dem på din blogg!!

Ulrika sa...

Fale Artut: Du, det vet jag faktiskt inte. Det är en bok på gång, Eternitboken. Googlar du på det får du upp deras blogg. Kanske kan du fråga där?

Malin sa...

Så himla fina och inspirerande bilder. Min hjärna fungerar på liknande sätt som din, det är oftast annat än textil som får mig att vilja sy.:)