söndag 24 juni 2012

Tellus, nu med fat!



Nu har min stora Telluskruka äntligen fått ett fat! Jag har drejat det själv. Kanske borde det ha haft högre kanter, men det får duga så länge. Nu kan jag ju äntligen börja använda krukan! Krukan kommer nog inte att få stå i ett fönster, som jag först tänkte. Den är alldeles för stor för det. Men på ett av våra sideboard borde den funka. Med någon fin blomma i. Men vilken? Nu börjar mina rumslönnar växa till sig, men jag tror att de behöver mycket dagsljus och på ett sideboard kommer de kanske för långt från ljuset.

Har ni något tips? På någon blomma som behöver en mycket stor kruka? Gärna någon äldre typ av krukväxt.

5 kommentarer:

Anna S sa...

1800-tals klassiker kan vara:

Clivia miniata citrina, en möjnelilja med ljusgula blommor.

Ormbunke, finns flera sorter.

Dödergök sa...

Men jag är så avis på den där krukan! Snyggt blev det med fatet till också. Jag har samma åsikt som Anna, en clivia skulle vara jättetjusigt, eller en ampellilja, de ger mig också lite gammelvibbar.

Tvärslå sa...

Självklart en stor gammal hibiskus .

fale artut sa...

Ett ödesträd kanske....Eller Gardenia, Brunfelsia med vackra blå blommor..... De är kanske lite svårskötta förstås. Eller en Flitig Lisa! Snyggt blev det!

Matilda sa...

Jag tänkte också på Clivia, som flera andra. Vi har en som just har blommat med fina orange blommor.