onsdag 18 april 2012

Om några frågor från Fröken C



Jag fick ju frågor från två håll igår, både från Joanna och Fröken C. Igår svarade jag på frågorna från Joanna. Idag kommer svaren på frågorna från Fröken C. Det har inte varit lätt att klura ut svaren på de här frågorna, det säger jag er. Vi får se hur det går.

1. Om du skulle få utveckla valfri extra kroppsdel, vilken skulle det vara?
Det skulle vara enormt fiffigt med en extra arm, tänker jag. Tänk att kunna sitta och dreja och samtidigt kanske kunna engobera något annat... Om hjärnan kan styra två armar borde ju inte ännu en ställa till med så mycket mer besvär. Väl?

2. Återge den konstigaste dröm du kan minnas.
För ungefär tio år sedan drömde jag om att jag höll en jättepytteliten bebis i min hand. Höll i den ungefär på det vis man kanske skulle hålla i en fågelunge, sådär med huvudet upp mellan tummen och pekfingret. Så (varning känsliga läsare!) bet jag av huvudet på bebisen. Minns fortfarande knastret. Därefter vaknade jag.

Jag veeeet! Känner ni att ni vill sluta följa min blogg nu, så är det helt ok. Jag känner mig fortfarande chockad när jag tänker på den där drömmen!

3. Du är tvungen att leva resten av ditt liv enbart tillsammans med en djurart, alltså joina deras flock/stim/habitat, vilken skulle du välja och varför?
Kanske någon vacker fågelart på sydligare breddgrader? För frihetens och naturens skull.

4. Vilken är din alla tiders bästa lärare?
Jag har haft så många bra! En bra var Siri Johnsson som jag hade i svenska och engelska i gymnasiet. Hela klassen hade väldigt svårt för henne precis i början av ettan. Sen gjorde vi upp på något vis som jag inte minns idag. Därefter var hon hela klassens älskling. Rolig, kunnig och entusiasmerande!

5. Ett land du måste besöka innan du dör.
Jag är inte någon berest person och jag har inte så högt flygande planer vad gäller resemål. Indien verkar spännande. Inte minst för hantverkens skull.

6. Har du slagit någon nån gång och varför?
Yepp. En rödhårig tjej som hette Pernilla. Henne slog jag till en gång när jag gick i fyran. Hon hade provocerat mig så till den milda grad, så jag var tvungen. Sagt en massa strunt. Hon förtjänade det.

7. En låt du vill dansa till en försommarnatt.
Hur ska jag kunna välja en låt? Det skulle antagligen bli en sprättig Northern Soullåt.

8. Motivera vad som är lagom antal språk att kunna tala hyffsat.
Som sagt, eftersom jag inte reser i någon vidare utsträckning, är andra språkkunskaper inte superprioriterade för mig. Men jag tycker att jag borde kunna prata engelska så mycket bättre än vad jag gör. Efter sex års studier borde jag även kunna prata franska. Italienska läste jag i gymnasiet, så det borde jag också kunna. Och helst av allt vill jag kunna prata danska, det finaste språket! Så. Fyra språk. Med svenska, fem.

9. Den här frågan skulle jag stå på barrikaderna för:
Jag är inte personen som ställer mig på barrikaderna, trots att jag har åsikter om mycket. Dock kan jag i min vardag uppröras över när folk behandlas orättvist. Och då man bara bryr sig om att lyssna till en part. Jag är ganska bra på att säga till när jag tycker att just någon sådan fråga är fel.

10. Ett namn dina barn aldrig skulle få.
Jag har VÄLDIGT klara åsikter kring namngivning av barn! Skulle kunna utveckla detta i ett långt inlägg. Men det ska jag inte göra. Jag kan säga så här, det finns egentligen väldigt få namn som jag vill ge mina barn. Och så många som jag absolut inte skulle döpa dem till.

Jag skulle aldrig döpa min dotter till Michelle.
Jag skulle aldrig döpa min son till Liam.

11. Vilken egenskap hos dig själv är du ruskigt stolt över?
Att jag är effektiv.


That´s all folks!
Den här svängen skickar jag inte iväg några egna frågor, för det gjorde jag ju igår.

4 kommentarer:

maria carlander sa...

Roooligt att läsa dina svar!
Och det lät som att tjejen du slog till förtjänade det ;)

Dorthe sa...

Tack for frågor! Det var sjovt at svare. Og interessant at læse dine egne svar.

Kerstin sa...

Tack för dina frågor. Jag håller på att svara men det tar lite tid. Det kommer så småningom.

Kerstin sa...

Nu så har jag svarat pådina frågor.