tisdag 18 oktober 2011

Vi dödade en soffa


För ungefär ett år sedan köpte jag och mamma en soffa på Myrorna. Jag spanade in den under flera dagar. Kuddarna var klädda med mönstret Compton från William Morris. Själva soffstommen var klädd i ett enfärgat tyg. Dagarna gick och ingen tycktes vara intresserad av den lilla skatten. Mamma och jag slog till! 300 kronor, 150 kronor var. Soffan skrotade vi på en gång. Vi var ute efter kuddarna. Mest tyget om vi ska vara ärliga. Jag älskar William Morris mönster men skulle nog inte prioritera att köpa ett nytt tyg. De har ett väldigt högt meterpris.



Nu har jag stippat av tyget från soffkuddarna och av det sytt några nya överdrag till soffkuddarna. Soffkuddarna har jag sparat. De kommer nog att hamna i Majlis rum vad tiden lider. Med nya överdrag.


Sedan tidigare hade jag ett kuddöverdrag i tyget. En ganska stor kudde. Tyget har jag fått från mamma som fyndat det på någon av sina loppisrundor.

Faktum är att mamma och jag var nära att köpa en hel soffgrupp, bestående av soffa och två fåtöljer, i vintras. Den var klädd i ett annat Morristyg och var i mycket dåligt skick. Nedsutten och sliten. Trasig. Fast soffstommens tyg var fräscht och till största del helt. Vi tänkte att vi skulle strippa av tyget därifrån och kanske skulle det ha gått att spara små ytor av kuddarnas klädsel. 250 kronor kostade hela soffgruppen. Men jag hade precis opererat min handled och kunde inte lyfta något. Mamma och pappa höll på att rensa hemma och pappa for som en galning hit och dit med skrot och återvinning och gud vet vad. Vi fegade ur, för vi ville inte be honom om ännu en grej som han skulle fixa till oss...












Men hörrni, från den ena kudden till den andra... Den här kudden köpte jag på Erikshjälpen för några år sedan. Den är nog ganska gammal, tror jag. Tyvärr är den mycket skör och har börjat gå sönder på flera ställen. Den liksom spricker sönder. Kan man rädda den? Någon som vet?

7 kommentarer:

sandra.gybo@hotmail.com sa...

Hej hej! Har precis påbörjat min konservator utbildning så jag tänkte komma med lite tips :) Om du tar ett nytt tygstycke och placerar det på baksidan, syr med små stygn genom det nya stycket och det broderade jämnt fördelat över hela stycket får du en förstärkning. Svårt att beskriva, men jag hoppas på att du kanske kan humma dig till det? annars får du skicka ett mail :)

Elin sa...

Vi hade två soffor i det tyget, fast i ljusgrönt, när jag var liten. Det är ett av mina favoritmönster.

Tyg och otyg sa...

Nostalgi! Om jag inte missminner mig så hade mina barndomskompisars föräldrar en soffa i det tyget. (Ja, det kan rentav hända att den fortfarande finns kvar.)

Ulrika sa...

Sandra! Det ska jag prova! Tack för tipset!

Annika sa...

Fint tyg! Lata jag skulle stryka på vliselin på baksidan, sedan ett tygstycke och sedan sy med långa (3,5 mm) stygn på symaskinen på strategiska ställen i broderiet. Berätta för oss hur du gör!:)

metamorphosis sa...

Åh, ditt inlägg fick mig att le lite... bara en sann textilfantast skulle komma på tanken att köpa en hel soffa för att komma åt tyget på kudddarna!

ingrid sa...

Ja vi tygfantaster ser tyg i allt som är klätt! Ibland blir det ett fynd ibland en miss, men det är alltid värt att pröva.......