söndag 13 juni 2010

Nytt i Gävle






Ett av de finaste husen i Gävle ligger bara några kvarter från där jag bor. Huset, som upptar hela kvarteret Skrivaren vid Heliga Trefaldighetskyrkan, uppfördes under första halvan av 1950-talet. Byggmästare var en av mina favoritarkitekter, Olle Engkvist. Det är han som ritat radhusen på Ålstensgatan i Bromma, där stadsminsister Per Albin Hansson bosatte sig. Olle Engkvist ritade också, tillsammans med två andra favoritbyggmästare, Sven Backström och Leif Reinius, stjärnhusen i Gröndal i Stockholm.

Olle Engkvist, som faktiskt är född i Gävle, köpte hela kvarteret i början av 1950-talet. Då låg där bara trähusbebyggelse som alltså revs till förmån för det stora nya u-formade huset i tegel. Påkostade material som plåtavtäckningar i koppar, orientaliskt mönstrat kakel i såväl trappuppgångar som på väggen där det ursprungligen låg en bensinstation. Fint murade profilerade takfötter och tänka sig, ursprungsportarna finns kvar de också!

I många år har jag gått och beundrat huset och jag har fotat det vid flera tillfällen. I ett av hörnen låg det tidigare en liten butik som hade ett litet sortiment av godis och kanske också lite mjölk och glass. En dag stod lokalen tom och jag började drömma om den. Jag kontaktade Riksbyggen som äger huset och frågade lite om lokalen och om huset i stort. De lovade återkomma med information, vilket de aldrig gjorde...

Men nu!


Någon annan hann före... Och det gör ju ingenting i det här fallet för det är någon som också uppskattar kvalitéerna i lokalen...

Igår var den första officiella dagen på Magnus nya kafé och bar Sparven, just i det där hörnet. Magnus har Kafé Spegeln i Gävle också och nu har han rustat upp den här lokalen på ett fint vis. Vi var där och fikade och stället känns som ett supertillskott till kaféutbudet i Gävle! GD skrev för någon vecka sedan en artikel om det nya kaféet och den kan du läsa här.

6 kommentarer:

metamorphosis sa...

Det är fint när fina hus får fortsätta att vara fina! :-)

mika sa...

ja, hurra vad fint det blev! var där idag o åt mumsig sojabönspastejmacka! det här behövde gävle!

Elin sa...

Gud vad underbart! Gävle behöver verkligen fler ställen med mysigare inredning och atmosfär, synd att jag inte kan gå dit på ett tag!!

ahardslojdlife sa...

Oj! Jag älskar Spegeln. Jag måste måste måste dit (till nya stället). Nackdelen med Ljusdal är just bara bristen på denna typ av kafémiljöer. Kanske är jag ytlig...

Mikael Dunker sa...

Just sån här typ av runtikringinfo om arkitekten varvat med dina egna upplevelser gör att det är så roligt att läsa din blogg Ulli. Tack för'et

Margita sa...

Tack för en underbar historievandring i Gävle