torsdag 7 januari 2010

Från åska till sol


De senaste 15 åren har jag jobbat med en rödbrännande blålera från Gotland - Gotlandsleran. Den tas upp i Havdhem och Lokatta Keramik på ön bereder den. Det känns fint att använda en svensk lera och att därigenom gynna ett svenskt företag. Nu är jag dock i färd med att byta glasyr, eftersom den jag jobbat med ska, eller redan har, utgått. Ett mödosamt jobb, men kanske har jag redan hittat ett bra alternativ till den tidigare! Bara det att med den nya glasyren så blir lerans skärv mycket fjäsigare än tidigare... Det funkar inte heller att bränna högre eftersom jag under glasyren dekorerar med engober och de kulörerna riskerar att brännas bort i allt för hög temperatur... Så nu kanske jag även måste byta lera...




Först på tur att provas är en gul lera som får en ganska mörkt röd skärv då den bränns. Mörkare än min gamla vanliga lera. Kanske kan den funka med den nya glasyren? Det kanske är svårt att förstå för någon som inte har jobbat med keramik, men det är en stor omställning att plötsligt sitta och dreja med en väldigt gul lera, efter att ha stirrat in i en gråblå lera i 15 år. Känns väldigt märkligt, men också liksom nytt och fräscht! Soligt och fint! Den nya leran, som väl kanske är tysk eller hollänsk, visade sig dessutom vara mycket lättdrejad, det gick som ett flygande fläng att dreja lite prover! Nu ska jag bara dekorera, låta torka, bränna och hålla tummarna för att det hela funkar!

14 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Vad spännande! Jag håller också tummarna :-)

Margita sa...

http://www.blomkrukor.se/

Här finns lera som keramiker i Nordanstig använder jag kan ingenting om lera eller keramik men den är svensk.

med nål och tråd sa...

Jag förstår att det blir en kontrast med både konsistens och färgändring. Använder du genomskinlig glasyr nån gång? Då blir det väl definitivt annat resultat..

Ulrika sa...

Ok! Ska kollas upp!

Jo, det är just genomskinlig glasyr jag använder, på engobe, som ger färgen. Transparens glasyr kan ge så otroligt olika resultat, konstigt nog. Mest är det att glasyrerna blir så himla snoriga...

fale artut sa...

Ibland leder det ena till det andra, och nödvändiga i förändringar kan man hitta oväntade saker, som man kanske missat annars...... Spännande att följa ditt arbete och utforskning!

Emmas dagar sa...

Jag tror bestämt att jag såg en av dina muggar i ett inslag på nyheterna i morse!

Ulrika sa...

What!!! Jag slår genast på TV´n! Känd från TV, jo, jag tackar ja!

terés sa...

Men vadå, jag förstår inte. Kommer lerbytet att göra att det automatiskt blir andra färger på din keramik? Lägg ut länk till tv-inslaget om du hittar det!

metamorphosis sa...

Spännande, spännande! Ett nytt kapitel i det skapande livet...

Annika sa...

Intressant! Lycka till i sökningen!

Ulrika sa...

Terés: Nä, inte automatiskt andra kulörer, men den transparenta glasyren ligger ju över själva färgen. Är glasyren då som ett snor, en vitaktig dimma, ja, då påverkar det också färgerna. Tyvärr. men nu får vi se, kanske ändring nu med nya leran!

Mona sa...

Hallå!
Vid vilken temperatur brukar du bränna?
Kram!

Ulrika sa...

Mona!Eftersträvar att bränna skröj och glasyr så nära varandra som möjligt för att eliminera allt för stora rörelser/krympningar i leran mellan dessa bränningar. Skröjen bränner jag i 985 grader och glasyren i 1038. Det är vad jag ställer in min ugn på, men i själva verket tror jag att temperaturen är närmare 1050 kanske. Dessa gradantal är ju helt utifrån den lera, engober och glasyr jag arbetar med och inte något som passar all lergods.
Kram tillbaka!

marie-louise sa...

Ahhg, sååååååååååå fint,
särskilt de där snurriga handtaget:)