fredag 5 december 2008

Skogshuggarstöveln - nu i tjänst


I måndags hämtade jag skogshuggarstövlarna hos Skomakarna på Söder här i Gävle. Om ni har trasiga skor, då ska ni gå dit och INGEN annanstans! Skomakarna behärskar sitt hantverk till fullo, de utövar ett perfekt värdskap och de ger otroligt bra service! Nästan så att jag längtar tills nästa gång jag får gå dit med ett par trasiga skor eller ett par loppisskor som ska göras om...

En hel del arbeten har gjorts med skogshuggarstövlarna. Skaften var för smala och har breddats nu. En fin kil i bak har blivit som en ny detalj på stövlarna. De var lite smala över min fot och har därför lästats ut en smula. Sen var lädersulan lite skruttig så där har de lagt i några nya lager och så har stövlarna fått nya yttersulor. Förresten så har skaften kapats raka, enligt mitt önskemål. Tidigare hade de den där karaktäristiska svängen som ridstövelskaft har. Nu, raka.

När man är hos Skomakarna med fina, välgjorda skor, som de här stövlarna, brukar man få en lektion i hur skorna är uppbyggda. Sånt älskar jag! Mina skogshuggarstövlar kommer från Bjursås och de är handsydda. De går alltså att plocka isär och laga, ersätta trasiga delar med nya. Byggnadsvård fast på skor. Lappa och laga. Använda traditionella material och metoder. Inga främmande material i en gammal sko.

Nu har skogshuggarstövlarna och jag umgåtts hela veckan och vi är redan bästa vänner. Skogshuggarstövlarna - människans bästa vän.

2 kommentarer:

Annika sa...

Sån underbar beskrivning. Jag är avundsjuk på dina stövlar... /Annika

Ulrika sa...

Leta! De finns där ute någonstans!