söndag 14 december 2008

Min bil

Det här är jag och min bil. Ett mycket fint exemplar Mitsubishi Colt från 1981. Silverfärgad och inköpt på Gotland 2001. Priset var 2 500 kronor. Jag skulle bo själv i huset på Etelhems Krukmakeri som jag jobbade på. Jag behövde en bil och grannen hade DYN till salu. Jag tyckte att priset var bra och hoppades att bilen skulle hålla sommaren ut. Den gick ju jättebra och levde vidare även efter sommaren.

När jag flyttade från ön 2002 fick DYN följa med till fastlandet. Den bodde med min i huvudstaden. Där sågs den åka omkring bland alla stadsjeepar. Den bodde med mig där under flera år. Åkte till och med på semester till södra Sverige. Varje vinter har DYN gått i ide. Oftast har den fått bo i en lada hos mina kompisar. Förra vintern hade den det mycket bra. Den fick bo i ett riktigt garage i stan.

I år har min bil haft det ganska så tufft. Den har fått byta startmotor inte mindre än två gånger... Efter det senaste bytet nu i höst, har den gått så bra, så bra! Nu har den varit ute på övertid några veckor. Det är en sport att köra DYN när det är kallt. Oftast fryser låsen igen och den enda dörren som då går att öppna är bakluckan, så jag får hoppa in där och krypa fram till förarsätet. Jag får skrapa rutorna på både in- och utsidan. Fläkten är inte så bra, så jag måste åka med fönstret nervevat, annars immar framrutan igen på en gång. Rattmuffen är självskriven under vinterhalvåret och själv så sitter jag på ett litet sittunderlag. Men bilen funkar och det är huvudsaken för mig!

I helgen kom vintern på riktigt. DYN var ute och åkte i det vackra vinterlandskapet igår. Den gillar sommaren mest, men vintern verkar inte vara så tokig för den heller. Idag gick DYN i vinteride. Min kompis Ulrika och jag kämpade på rätt länge innan Landrovern som stod inne i ladan, hade kommit ut och lämnat plats för DYN att köra in. Landrovern ville inte alls ut först. Den slirade och hade sig. Fyrhjulsdriften kopplades in och rovern tog sig ut! DYN kunde slinka in i ladan.

Nu bor de där, de båda. De har nog många intressanta samtal under vintern. Till våren ska båda komma ut igen. Ulrika och jag planerar redan en tur i Landrovern. Vi ska leka överklassengelsmän och åka på en utflykt. Vi söker efter en byracka som kan sitta på flaket. Eller en fårhund.

4 kommentarer:

mette sa...

Fantastisk historie....du fik virkelig smilet rem på mine læber her en meget tidlig mandag morgen.... Godt at høre at du tager dig så godt af din bil....må den ha det rgtig godt i sit vinterhi.....I bliver så fine til foråret i landroveren...kan høre at du stadig er så god til at lege....

Ulrika sa...

Vi tror att man måste ha en rosett i hästsvansen om man ska vara överklassengelsman och åka omkring i landrovern. Och jodhpurs.

Matte sa...

Härliga bilar, inte många kvar utav dem gamla mitsubishisarna, värt klart mer än 2500 kronor :D och hyfsat roliga att köra, har en exakt likadan, i silver som står härutanför fönstret och småler :P

Ulrika sa...

Men vad fantastiskt, en till Mitsubishi av samma årgång! Min bil kanske ska få lämna mig till vintern. Eller dö helt. Men än har jag dock inte bestämt mig. Än lever den och går bra och nu har den fått en helt egen parkeringsplats på min gård i stan, jag tror att det gjorde att den insåg att den fick lov att skärpa till sig lite för att bli kvar...