söndag 12 januari 2014

Vad jag tänker på när jag drejar

3

Idag körde jag igång årets första pass i verkstaden! Det förra passet ägnade jag åt att pimpa upp bloggen, så det var bra länge sedan jag var i min verkstad nu.

6

Det är skönt så här i början av året. Nu funderar jag mycket över vad det är jag ska göra inför sommarsäsongens försäljningar. Det känns som att det kommer att bli många olika typer av blomkrukor i år. Och så hoppas jag på ett nytt försäljningsställe. Idag har jag drejat några nya former som jag ska visa upp på det stället. Hoppas att jag får anledning att återkomma till detta framöver!

5

4

Idag har jag tänkt mycket på blomskott när jag har drejat. Små pelargonskott som börjar växa till sig där i början av våren. Ni vet, när snön fortfarande ligger kvar men när solen och ljuset har återvänt. Den där bästa tiden på året, när man har hela våren och sommaren framför sig.

När jag drejar tänker jag mycket på vad formen ska rymma, hur maten ska te sig i formen och var formen ska stå. Det tänkte jag även på idag och jag tänkte också mycket på sommar, soliga fönster, trädgårdar, rädisor och jordgubbar.

Och så är det det här med att kreativitet föder kreativitet. Jag tänker inte bara på keramik när jag drejar, idag har jag t ex tänkt väldigt mycket på tyger och lapptäcken också.

Imorgon åker jag tillbaka för att jobba vidare med keramiken.

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Härligt! Jag håller med om att nu, nu har man allt det bästa framför sig.

Unknown sa...

Det kreative flow :)

med nål och tråd sa...

Härliga bilder, kul att du är igång igen. Vad är det för pluppar som du gjort? Örhängen?

Anna sa...

Härligt att du är igång!

Ulrika sa...

Elin: Ja, prover på örhängen, gjorda med bollspruta. Annars drejar jag dem men så här kan jag göra dem i engobe på en gång. Idag visade det sig att de sjunkit ihop något kolossalt så jag måste nog göra nya, större imorgon.