måndag 11 mars 2013

En burk till Majlis



Nu är det hög tid att Majlis får en egen burk! Såna här namnburkar har jag gjort till båda mina brorsbarn, till min gudson och till hans syster. Men när det var dags för en burk till Kerstin gick jag dock bet...

Nu ska jag berätta hur jag gör mönstret! Först drejar jag en burk och ett lock till den. Efter att delarna har torkat ca ett dygn, beskickar jag formerna. Det betyder att jag svarvar av botten för att få den och kanterna fina. Sen doppar jag burken i en turkos engobe. Efter det måste burken torka till lite. Engoben blöter nämligen upp leran igen så att den blir alldeles mjuk.


Dagen därefter klipper jag ut Majlis namn i papper. Kanske borde jag jobba lite mer på ett snyggt typsnitt, men samtidigt gillar jag när det inte är helt perfekt... Jag doppar bokstäverna i vatten och "klistrar" på dem på den engoberade burken.

Efter att jag kontrollerat att alla bokstäver hamnat på rätt plats - och det gör jag rätt många gånger - är det dags för engobering igen. Den här gången i en annan engobe, nämligen en babyblå.

Efter det brukar jag torka till ytorna lite lätt med min varmluftspistol. Sen är det dags att ta bort papperet.


Det gör jag med hjälp av en vass liten kniv som jag försiktigt pillar in i kanten så jag får tag på papperet. Men jag måste vara försiktig så att jag inte skadar det underliggande turkosa engobelagret. Jag får inte heller komma åt den fortfarande blöta babyblå engoben... Jag drar försiktigt bort pappersbokstäverna.


Så doppar jag förstås också locket i den babyblå engoben. Men sen lämnar jag burk och lock att torka. Först lite långsamt under plast, därefter ute i luften. Tills leran är helt torr. Då är det dags för den första bränningen, skröjbränningen. Där är burken nu. När den kommer ut därifrån ska jag glasera och bränna en gång till. Sen är den klar. 

To be continued...

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Jättebra att du visar hur många moment det är i ett hantverk!

Monica sa...

Hej Ulrika,

Jag vill tipsa dig om en sak som jag tror du är intresserad av.
Kolla här:
https://auctionet.com/sv/55230-textilier-2-delar-rose-william-morris?scoped=10
Nåt för dig?

Ulrika sa...

Monica! Verkligen jättefina! De där måste jag nog bevaka lite! Tack för tipset!

metamorphosis sa...

Alltid lika spännande att få följa med och kika hur du arbetar!

Hoppas Majlis burk m lock klarar bränningarna bättre än Kerstins! :)