onsdag 15 juni 2011

Undrar hur det känns att bo här? Del 6



Skomakaren i Hille finns inte längre, för någon månad sedan gick han bort. Nu är jag så glad att jag besökte honom den där vinterdagen för 1½ år sedan. Vad betyder detta, förutom att en av de sista riktiga hantverkarna - och med honom även en enorm kunskap - är borta? Jo, det betyder också att ett av Hilles absolut finaste hus, med tillhörande trädgård med gamla fruktträd och planteringar, nu är till salu. Igår var det visning. Jag åkte dit.


Här har skomakaren bott sedan 1930-talet. Han är antagligen den enda som bott i detta hus. Att vara skomakare har antagligen inte varit särksilt luckrativt, jag kan ju minnas priserna han hade. - Ja, får jag en femma så är det bra, brukade han säga. Huset är därför anpassat därefter; mycket enkelt utan påkostade detaljer. Men det enkla är det vackra, är det inte så man brukar säga?



Hade vi fortfarande bott kvar i min 2:a, så hade vi antagligen varit seriösa spekulanter på det här huset nu! Men nu har vi ju nyss flyttat och det känns bra att bo här. Och någonstans på vägen under vår flytt har jag insett att ett renoveringsobjekt kanske inte är det är det rätta för oss, särskilt inte när vi har ett litet barn. Det har jag alltid trott tidigare. I Nisses hus finns en del att göra, även fast det är helt underbart. Bland annat finns inget badrum och köket håller en väldigt ålderdomlig standard. Allt från tapeter, mattor och övrig fast inredning är original från 1930-talet och knappt slitet. Jag hoppas av hela mitt hjärta att de blivande ägarna inser vilken unik pärla de förvärvar. Bara husets exteriöra färgsättning är ju så fin; gulvit panel med grönturkosa fönsterbågar!



Jag fick en stor klump i magen när jag gick och tittade i huset. Det MÅSTE bli någon bra som köper det här huset! Någon som tar hand om det och vårdar det utifrån vad det är! Någon som ser kvaliteterna i detaljerna och i den fina trädgården! Lyckligtvis har hembygdsföreningen fått alla verktyg och maskiner från skomakarens verkstad så allt det kommer att bevaras. Men resten? Kan inte någon av er, vettiga läsare, köpa huset? Och bjuda hem mig på kaffe sen?

Erika, min kollega, går också igång på huset, kolla in här!
Mäklarannonsen hittar ni här!

Läs om ett annat fantastiskt hus, tyvärr med väldigt osäker framtid, här!

6 kommentarer:

ingrid sa...

Jag skulle också vilja bo här!
Underbart, hoppas verkligen de som
köper huset är intresserade att bevara det fina!Det måste nog vara
ngn med mycket pengar eller ett brinnande intresse att renovera.
Trädgården är ju kanske det allra finaste med alla gamla träd och blommor.
Eftersom vi växt upp med denna Skomakare och alltid lämnade skor till honom så är det så sorgsamtatt
inte Hilles skomakare finns kvar, han visste ju allt om alla som bor i Hille, Björke och Trödje.Skor till lagning från dessa tog han emot, men var man från Strömsbro
blev det NEJ!

Linda Jonsson sa...

Åh men kära nån! VILL BO DÄR! ÄR ju helt himmelskt! Om jag hade ett par miljoner över skulle jag slå till direkt! Ah! ÄLSKAR!

Jag hoppas verkligen också att det är RÄTT köpare som kniper detta. Någon med hjärta! Det lilla handfatet fastnade lite extra, vilken juvel!

Terés sa...

Ingrid; vad hade han emot Strömsbro? Var det för snofsigt?

Väldigt fint hus! Om man ändå vore händig...

Ulrika sa...

Terés: Säkert inget direkt emot. Men han var väl sockentrogen och hade koll på sina Hillebor.

Matilda sa...

Åh, den där annonsen har jag varit inne och kikat på flera gånger. Nu har ju vi bestämt oss för att ett renoveringsobjekt utanför stadskärnan inte är våran grej eftersom vi har ett sommarställe som mest är en byggarbetsplats, och dessutom dagpendlar långt, men annars så. Hoppas verkligen att det hamnar i rätt händer!

Pia Johansson sa...

Så fint!