söndag 26 september 2010

Julafton i slutet av september





I fredags kväll svängde min fd kollega Anna från Dalarnas museum förbi Gävle. Med sig hade hon en stor och tung påse fylld med gamla barnkläder. Det blev ju rena rama julafton här när jag fick se allt vad den innehöll! Här bara ett axplock! Finfina, gamla smalbenta sparkdräkter med fötter, påslakan med gamla välbekanta ansikten och sist - men absolut inte minst - skor och stövlar i varierande storlekar! Jag har sagt det förr - och nu säger jag det igen - saker och ting var finare förr. Basta!

10 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Absolut! Kläder var finare förr. Särskilt skor. De två paren stövlar till höger är så fina :-)
Nu är jag så nyfiken så fort du skrivit nytt blogginlägg ;-)

Pia Johansson sa...

Ser verkligen fina ut. Tips: vinn fin barnbok här:
http://barnboksnatet.blogspot.com/2010/09/vinn-en-bok.html

Joanna sa...

jamen åh!
skorna!
och dunderklumpen-flickan!
så himla många fina plagg ett sån påse är alltid välkommen.

metamorphosis sa...

Åh, så mycket fint!

Är så glad för de fina ärvda kläder och skor som mina barn har kunnat ha - men sen kan jag även lugna dig med att det finns guldkorn även bland nya kläder. Man måste bara vaska lite mer noga...

Anonym sa...

Fast inte lika praktiska...(ingen öppning i grenen för blöjbyten).
Men er bebis kommer bli så fin och så miljövänlig! Håller med Emma, spännande fortsättning...Kram! Åsa A

Ulrika sa...

Jovisst finns guldkornen! Jag har sett dem, de finns. Men ändå... det där gamla och mjuka och använda, det är fint alltså! Och Åsa, du har rätt, säkert lite meckigare, jag har inte ens tänkt på det än, men det kommer jag nog att bli varse sen kanske...

Det växer sa...

Framförallt så åldras dom med värdighet!

Tyg och otyg sa...

Din unge kommer ju att bli den mest välklädda och -skodda i stan! :)

Ulrika sa...

Ja, iallafall nu i början! Men så har jag ju haft flera år på mig att samla på mig de här fina kläderna också! Kanske blir det lite annorlunda framöver när man står där och ungen plötsligt snabbt är i behov av ett plagg, då kanske det inte är lika lätt att hitta just de där fina gamla kläderna...

Julia sa...

Nejmen GUD vad snygga grejer!!! Åh!!!