tisdag 13 oktober 2009

Vanja


Det bästa med mitt jobb är att jag emellanåt själv kan välja mina arbetsuppgifter. Det gjorde jag för några veckor sedan. Jag ville träffa Vanja. Så jag träffade Vanja. Jag intervjuade henne för en artikel i Dagsverket, Dalarnas hembygdsförbunds tidsskrift, vilken jag är redaktör för.

Vanja och jag träffades första gången 2007, då jag arbetade som byggnadsantikvarie på Länsmuseet Gävleborg. Hon arbetade då som timmerman på en fäbod i Trönö, där en ladugård var i behov av omfattande lagningar. Vanja var en av de två hantverkare som timrade och lagade ladugården. Förutom timringen jobbar hon även med finsnickeri och slöjd och alla de här ämnena gjorde att vi fick god kontakt rätt omgående.

Vanja har utbildat sig på både Sätergläntan i Dalarna och på Capellagården på Öland. Sina timringskunskaper har hon främst fått genom utbildningen Nordsvenskt timmerbyggande, som gavs av Högskolan på Gotland, men genomfördes i Järvsö, Hälsingland. Slöjd, snickeri och timring, det är fashinerande att höra om allt som Vanja jobbat med! Jag blev själv sugen på att prova på träslöjd efter att jag träffat henne.

Oftast slöjdar hon i färskt virke som hon själv väljer ut i skogen. Det gäller då att se träets former och se vad de kan lämpa sig till. Den översta bilden visar ett skåp som Vanja tillverkat till sig själv. Endast handverktyg har använts till skåpet! På skåpet står tråg som är huggna med slöjdbila och tjäckelyxa. Allt är sedan målat med linoljefärger som hon bryter själv. Även de andra föremålen på den översta bilden är tillverkade av Vanja. Särskilt mycket tycker jag om trågen, skulle gärna ha ett sådant fyllt med röda äpplen...

De nedre bilderna visar de änglaskåp som Vanja gjort. Även här har endast handverktyg använts! Det är så intressant att få en liten inblick i ett hantverk som tidigare inte varit särskilt känt för mig och jag känner mig väldigt inspirerad att få börja med mitt eget hantverk, keramiken, igen.

Alla bilder är lånade från Vanja.

4 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Fantastiskt vackert. Änglaskåp såg jag första gången för sisådär tio år sedan. Jag drömmer om att ha ett hemma.

ahardslojdlife sa...

Vad roligt! Henne känner jag också, men jag har inte sett några av hennes grejjer. Kul.

Ingrid sa...

Vilka vackra saker. Jag skulle verkligen vilja ha både Änglaspåpet och trågen.

Annika sa...

Fantastisk konstnär och föremål! Det kan inte bli bättre än när det är handgjort!