fredag 9 oktober 2009

Den sinnliga trädgården




För några veckor sedan besökte vi min kompis Kattis som bor en bit utanför Gävle. Hennes familjs trädgård är som en dröm, tycker jag. Den är inte så där perfekt, utan, ja, vad säger man? Sinnlig? Överallt växer det. Det är blommor, örter, grönsaker, bär och frukter. Och lite ogräs och ett gäng höns. På andra sidan vägen har hennes familj för några år sedan köpt en tomt, där bara ett uthus återstår. På tomten planeras växthus och en minihandelsträdgård. Kanske. Det gamla uthuset är fint och inte så stort. Kanske är det byggt i början på 1900-talet. Jag dreglar över världens finaste tegelhus en bit längre ner på Kattis gata. Har till och med skrivit ett brev till ägarna. Men de vill bo kvar där tills det verkligen inte går längre, sa den snälla farbrorn när han ringde upp mig. Men sen. SEN, när vi bor där, då drömmer jag om att ha ett kafé ihop med Kattis i hennes fina uthus, med den fina handelsträdgården utanför.

1 kommentar:

Krinolina sa...

Vilken PR för oss!!! Kram från burkteasern Kattis