torsdag 18 juni 2009

Helgens loppisfynd, del 4



Man kan fundera över varför vissa saker hamnar på loppisar. Kommer de från en allmänt stor rensning? Kanske från någon som flyttat från ett stort hus till något mindre? Efter någon person som har dött?

Små prydnadskuddar finns knappast på marknaden idag. Alltså, jag menar nyproducerade småkuddar. Nu är alla kuddar så stora, så stora. Men förr i tiden, när man kanske hade en finsoffa, fick små kuddar pryda dess hörn. Min nya lilla kudde är inte av den finaste prydnadskuddeklass, men liksom folklig och snäll på något vis. Färgerna är precis de jag gillar och som finns överallt i mitt hem; lortiga, bleka pastellkulörer.

Och vem är det som haft den lilla nätta skon Parli? Vad har den varit med om? Inte mycket, verkar det som, eftersom de knappt är slitna. Jag kan ha dem, men de är för små, men jag tänker att rätt vad det är så dyker rätt person upp som ska få dem. Hoppas att den blir glad!

Klänningen, eller är det kanske ett nattlinne, blev fint med ett skärp i midjan. Behöver sys upp en aning, men annars tycker jag om den som den är. Fin modell som ev. kommer att ritas av för produktion av fler klänningar.

Kudde 50 kronor, Parli 40 kronor och klänning 20 kronor. Tackar till broderande dam, dansande flicka och kvinna med smak för nattdräkter!

2 kommentarer:

Dorthe sa...

Kære Ulrika

Jeg læser trofast med på din blog, og sikke fine ting, du finder på de svenske loppis. For øvrigt er det - for mig, der er historiker, herligt at følge med i oplevelserne på dit nye arbejde! Jeg håber, du fortsætter med at skrive.

marie-louise sa...

Nu hade du tur - IGEN!
Har inte varit på någon loppis på två veckor och nu känner jag verklig abstinens!!!!!!!!!!!!!!!!
Den där broderade ytan är ju bara såååååååååå fin. Jag älskar fria broderier men har inte tålamod att göra själv.