torsdag 26 mars 2009

Signaturen

En sommardag för flera år sedan satt jag som vanligt och arbetade i keramikverkstaden på Gotland. Besökare fick komma in i verkstaden och ofta stod de och tittade på när vi drejade eller arbetade med andra moment som hör till keramikproduktionen. Just den här dagen beskickade jag, vilket är det samma som att svarva av föremålet på undersidan, så att botten blir fin. När det är gjort signerar jag föremålet, vilket jag också gjorde denna dag. En kvinna som stått vid min sida ett tag, sa plötsligt: " Hörrudu, det där krafset som du gör, vad är det egentligen?".

Krafset är "Ulli", min signatur, men det kanske inte är så lätt att se alla gånger... Ibland tänker jag att jag kanske skulle ha en stämpel för tydlighetens skull, men jag gillar ju att signaturen är skriven med min handstil. Att även signaturen är ett levande och unikt avtryck i mina föremål.

Inga kommentarer: