tisdag 10 mars 2009

Att smida planer


Idag har jag varit på utflykt till Hälsingland. Till Bollnäs. Jag träffade keramikerna Ulrika och Anna. Så lustigt egentligen, för några år sedan då jag arbetade som byggnadsantikvarie på Länsmuseet Gävleborg, läste jag en artikel om Anna i en Hälsingetidning. Jag tänkte att jag skulle besöka henne vid tillfälle. Kanske på väg hem från ett hälsingebesök. Jag susade snabbt förbi där hon bor och arbetar men aldrig blev det tillf'älle att stanna.

För någon månad sedan fick jag ett mail från Anna, med en fråga om ett möjligt framtida samarbete. Så roligt att få kontakt med en ny keramikerkollega! Samarbetet handlar om ett gemensamt försäljningsställe i sommar, men inget är klart, så jag ligger lågt ett tag till. Hur som helst så behövde jag ut och luftas och en tillsynes liten resa till Bollnäs, tycktes göra susen.

Jag fick åka tåg förbi det lilla samhället Holmsveden. En sovande gata som varje sommar vaknar upp då det hålls countryfest där. Många av husen efter huvudgatan verkar vara övergivna. Jag skulle vilja veta mer om husen och vilka som bott eller bor där. Särskilt gillar jag det här jättehuset som är klätt med eternit. Jag tror att jag någon gång hört att det varit ett hotell.

Vi åt lunch på Lilla k´s kök i Bollnäs. Ett trädgårdskök till viss del beläget i ett växthus. Lunchbuffé med många spännande rätter. Jag kommer definitivt att återvända för en fika!

Trots att hela dagen har varit grå med snöfall, fick jag en förnimmelse av våren, när jag åter nådde Gävle. Den finns där, lurar ett tag till, för att snart komma fram. Jag fick köpa en Iris och mina pelargoner har börjat spira.



1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken trevlig resa! Underbart hus, där skulle jag vilja bo.
Våren kommer var så säkert!
Mamma