lördag 11 oktober 2008

I Finnskogen


En gång, ja det var för ungefär ett år sedan, så skulle jag till de stora Finnskogarna i Bollnäs på ett besiktningsbesök i mitt arbete som byggnadsantikvarie. Det var en fredag eftermiddag och det var väldigt soligt och fint. Det var en gammal kvinna som jag skulle besöka och anledningen var för att ge råd om en väldigt gammal stuga som stod på hennes gård.

Jag svängde av från den stora vägen, precis enligt vägbeskrivningen jag fått. Men jag kunde inte låta bli att fundera över om det verkligen kunde vara rätt väg. Den gick ju rakt in i skogen och ingen skylt eller brevlåda fanns nere vid stora vägen... Men, ja, vid vägens slut låg mycket riktigt en gård och där bodde kvinnan och hade så gjort i hela sitt liv. Hon hade ingen el och hon hade inget rinnande vatten. Gården låg mitt i skogen och där bodde hon helt själv. Hon var 97 år.

Men faktiskt, helt ensam var hon inte, för hon hade sällskap av två tama rävar! Jag glömde helt bort syftet med besöket och ville bara leka och gulla med de två rävarna! Det här mötet, med den gamla kvinnan, men framförallt med rävarna, var jag hög på i en vecka efteråt och fortfarande när jag tänker på det blir jag helt glad och lycklig!




Dagen efter besöket, på lördagen, var jag och en kompis på en konsert. Och det var inget speciellt med just den konserten, skulle till och med säga att den var riktigt dålig. Men som enda scendekoration hade bandet en gammal skolaffisch och den visade en räv...

Sedan den helgen är räv mitt absoluta favoritdjur. Har du en gammal skolaffisch med en räv så köper jag den lätt!

8 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej Ulrika!

Hittade hit från Mettes pottery :)

Vilka härliga saker du skapar, underbar keramik!!!

Kram
Mia

Ulrika sa...

Ja, vad kul! Tack ska du ha!

Anonym sa...

Räven! Vilket djur! Har du sett att det ska komma en film som heter Flickan och Räven? Barnfilm, men vadå. Kanske ska du ta din brorson och mig med på film någon dag?

Ulrika sa...

Lätt att vi går på den! När kommer den?

Anonym sa...

Den går i Stockholm. Kanske kommer till Gävle vilken dag som helst!
KOlla här (och försök hålla tårarna borta....) http://se.filmtrailer.com/cinema/896/Flickan+och+raven+trailer.html

Erika Åberg sa...

Rävar är för härliga! Handtryckta tapeter AB har en så himla fin bård med rävar på. Du kanske kommer ihåg provet som jag hade på kontoret? Klicka dig fram till 1980-talet. Den ska vi ha i barnkammaren!

Ulrika sa...

Erika: Fin bård! Den kommer att bli bra i ett barnrum!

Anonym sa...

hej ulrika skulle bara hälsa från rävarna i finnskogen