lördag 24 november 2012

Endast det bästa är gott nog till mitt barn


Tidigt i höstas drogs jag med i någon slags i-mitt-huvud-påhittad-jäkt-med-vinterkläder-till-barn-stress. Jo men, det har man ju hört; vinterkläderna tar slut i affärerna innan vintern, man måste vara snabb. Självklart vill jag inte att mitt lilla flickebarn ska behöva frysa om vintern, så jag snabbade mig iväg jag också. Köpte overall - check. Vantar - check. Mössa - check. Allt nytt. Det känns som rediga grejer.

Och. Vinterstövlar... - c h e c k. Eftersom jag tycker att det är vansinne med barnvinterstövlar för många, många hundralappar, satte snåltarmen in och jag gick till Din Sko, en skokedja jag vanligtvis aldrig sätter min fot i...

Fula. Ändå inte jättebilliga. Och. Några veckor senare såg jag i en sån där föräldrartidning att de fått sämst i test...


Jag vet egentligen inte hur jag tänkte där med stövlarna. Vi har ju värsta förrådet av snygga och funktionella vinterstövlar till barn i allt från 1½ års- till 6 års åldern! Inköpta på loppisar under flera år. Eller ärvda. De här tre paren är alla ärvda.


Och knappt hade jag börjat smälta mitt dåliga stövelköp förrän loppisarna bara bågnade av fina vinterstövlar i storlek 23! Det var Kavat på Kavat, 25 kronor hit och 40 kronor dit. Jag kunde omöjligt låta de där stövlarna stå kvar. Resultat: Majlis har snart lika stort utbud av vinterskor och stövlar som jag och Johan har.

Och de där från Din Sko? Oanvända. Ska säljas.


Här sitter hon, den lilla loppisråttan. I Johans kusins gamla vagn från 1979. Med luva från PoP, inköpt på Erikshjälpen, 20 kronor, overall från PoP, inköpt på Erikshjälpen, 65 kronor och stövlar från Kavat, inköpta på Erikshjälpen, 35 kronor.

Lärdom: låt dig aldrig dras med i paniktankar om vinterkläder till barn. De bra, fina gamla kläderna finns alltid på andrahandsmarknaden. Förr eller senare...

5 kommentarer:

Sophie sa...

Hun er skøn, din lille loppis pige ;) Og jeg elsker alle dine gamle ting.

Malin sa...

Det är så fantastiskt härligt att det mesta går att hitta på andrahandsmarknaden. Oftast så är det i mycket bättre kvalitet och finare. Bättre för miljön och för själen. Heja andrahandsmarknaden!

metamorphosis sa...

Ja, med lite tålamod, is i magen och flexibilitet när det gäller krav på exakt färg och modell brukar det mesta gå att hitta beg, iaf i de små storlekarna.

Begagnat är bra! :)

Himla fin skosamling där också! Just den där låga Kavatmodellen är nog min favorit för de första åren. Rymliga för både runda små barnfötter och extra sockor och samtidigt lätta att ta på.

teresa sa...

Helt rätt tänkt att satsa på kvalitet på barnskor o att loppisfynda istället för att handla dyrt. Men, just när det gäller skor har jag fått lära mig att second hand inte är så bra för barn; de går olika/sliter olika o därför bör man inte ärva just skor. Alla andra kläder är väl perfekt att ärva/loppisfynda. Förlåt ett grinigt tantinlägg, men så här gjorde jag alltid när mina barn var små (ärvde kläder, köpte dyra kvalitetsskor). Och kängorna var ju rysligt söta, speciellt miniTrampsen.

Ulrika sa...

Teresa! Det tycker jag inte alls var grinigt! Det var ett bra tips! Ska tänka på det framöver! I alla fall till nästa vinter